Trotuarele amenajate acum 5 ani vor fi demolate

Unele s-au dărâmat deja, iar cele rămase încurcă circulaţia

Primăria a dat înapoi un milion de euro pentru proiectul „Creşterea calităţii infrastructurii rutiere”

Celebrul PIDU, Planul Integrat de Dezvoltare Urbană, prin care s-aucheltuit aproape 10 milioane de euro pentru  amenajarea unor străzi la Curtea de Argeş, revine în actualitate. Au trecut cinci ani de la finalizarea lui, iar actuala administraţie locală intenţionează să strice trotuarele.  „Pe 99% din străzile asfaltate prin PIDU trebuie scoase trotuarele”, spune primarul Panţurescu. „O să trasăm nişte marcaje pentru pietoni, dar nu mai putem lăsa trotuarele. Sunt foarte mici şi aproape de neutilizat, iar carosabilul foarte îngust”, a adăugat edilul. Nu s-a putut face nimic până acum pentru că timp de cinci ani nimeni nu a avut voie să le spargă, altfel Primărie ar fi fost amendată. Sigur, au fost cetăţeni care au spart asfaltul pentru reţelele de utilităţi, dar pe aceştia nu i-a văzut nimeni.

Proiectul „marii asfaltări” a fost implementat la Curtea de Argeş în perioada mandatului anterior, când primar era Nicolae Diaconu. Valoarea totală a proiectului „Creşterea calităţii infrastructurii rutiere în Municipiul Curtea de Argeş” a fost  de 47.649.554,76 lei, iar obiectivul general l-a reprezentat „asigurarea unei infrastructuri de transport locale moderne şi durabile în cartierele Marina Poştei, Noapteş, Cartier Est Valea Sasului-Groape, în vederea îmbunătăţirii gradului de atractivitate şi accesibilitate precum şi a tuturor celorlalte condiţii privind dezvoltarea sistematică a economiei municipiului şi îmbunătăţirea calităţii vieţii”. În cadrul proiectului au fost  modernizate  47 străzi cu un total de 33,714 km drum reabilitaţi, iar perioada de implementare a fost 02.09.2010-31.12.2015. Lucrările au fost executate de Delta ACM. Primele probleme au apărut atunci când oamenii s-au plâns de faptul că asfaltul proaspăt pus a alunecat în râpă la Valea Sasului, iar străzile s-au rupt şi în alte cartiere. Cetăţenii s-au declarat nemulţumiţi de lăţimea carosabilului şi de alte asemenea lucruri, dar până la urmă s-a spus că e important că au fost asfaltate şi uliţele poreclite străzi de municipiu, uliţe pe care Municipalitatea nu ar fi avut bani în veci să le asfalteze. La scurt timp însă au început să apară şi alte probleme, mai grave şi cu bani mai mulţi în joc.

Corecţii financiare mari

Ministerul Dezvoltării Regionale şi Administraţiei Publice a aplicat Primăriei Curtea de Argeş o „corecţie” a sumelor din proiect, iar Primăria a dat în judecată Ministerul. S-a ajuns cu procesul la Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie, iar instanţa a obligat Municipiul să restituie banii pentru o „clauză abuzivă” în documentaţia de atribuire a licitaţiei pentru marea asfaltare. Banii restituiţi nu au fost deloc puţini, doar în 2018 – 3.067.530,72 lei din FEDR; 673.825,97 lei din bugetul de stat; 916.250,02 lei reprezentând TVA. În total, este vorba despre peste un milion de euro pe care Municipiul l-a restituit Ministerului, iar acesta Uniunii Europene.

În iunie 2017, Primăria a plătit 3,4 milioane de lei, în ianuarie 2018 s-au plătit dobânzi în valoare de 5836,87 lei, plus  276.800,28 lei reprezentând dobânda datorată pentru neachitarea la termen a obligaţiilor stabilite prin notele de constatare a neregulilor şi de stabilire a corecţiilor financiare.

„Trotuarele sunt atât de înguste încât nu au loc să treacă doi oameni, unul pe lângă altul”

Mai mulţi cetăţeni care locuiesc pe strada Groape din municipiul nostru ne-au semnalat problemele cu care se confruntă imediat după finalizarea proiectului. Oamenii spuneau că rigolele au fost construite degeaba, având în vedere că apa se scurge pe stradă, iar trotuarele sunt atât de înguste încât nu pot să treacă doi oameni unul pe lângă altul. „Deşi, din punctul de vedere al constructorului, lucrarea a fost finalizată cu un măreţ succes, nu aceasta este realitatea. Deşi au fost montate rigole, apa se scurge în voie pe stradă, neexistând niciun grad de înclinare al străzii pentru ca apa să se scurgă. Trotuarele sunt atât de înguste încât nu au loc să treacă doi oameni, unul pe lângă altul. Din cauza acestor trotuare strada este destul de îngustă, existând porţiuni unde nu pot trece două maşini una pe lângă alta. Totul a fost făcut de mântuială, spre dezamăgirea oamenilor care locuiesc pe acea stradă. Tupeul constructorului a fost de domeniul fantasticului. De câte ori li se adresa câte o întrebare muncitorilor, veşnicul răspuns era „AŞA ESTE PROIECTUL”. Persoana care a făcut acest proiect nu a realizat că nu trebuie trotuar la islaz. Nu cred că vacilor şi cailor le trebuie trotuar. Dacă citeai panoul acela afişat la intrarea pe stradă, te cruceai când vedeai de câte milioane de lei este vorba. Oare unde sunt aceşti bani? Sigur nu au fost folosiţi pe strada Groape. Este de neimaginat bătaia de joc”, ne-a scris la redacţie Crenguţa Tudose, fiica unor cetăţeni care locuiesc în zonă.

Oamenii nu mai pot întoarce maşinile

Un alt cetăţean ne spunea că nu mai poate să întoarcă maşina din cauza străzii înguste. Mai mult decât atât, un şanţ adânc săpat în pământ trece chiar prin faţa locuinţei sale, accesul unui autoturism în zonă fiind practic imposibil. „Nu poţi întorci maşina aici. Trebuie să dai cu spatele. Mă gândesc că dacă avem nevoie de pompieri sau de salvare, intervenţia va fi imposibilă. Nu se poate să faci lucrările aşa. Au făcut trotuar pentru trei-patru oameni care trec pe aici. Nu mi se pare normal. Pe sub stradă au băgat şi nişte tuburi, iar apa care curge pe ele este direcţionată către un şanţ pe care mi l-au făcut chiar prin faţa porţii. Este săpat în pământ. I-am întrebat despre el pe muncitori şi mi-au spus că va rămâne aşa, deci nu va fi betonat. În timp se va astupa, iar apa îmi va intra în curte. Au făcut o coborâre către islaz care nu poate fi folosită. Este prea abruptă şi nu poţi să ieşi cu maşina de aici”, ne povestea un argeşean care locuieşte în zonă.
Fostul primar Nicolae Diaconu ne spunea că o condiţie pentru eligibilitatea proiectului a fost ca străzile să fie conform normelor UE, cu rigole şi trotuare. Adică, ori cu trotuare ori fără asfalt. Numai că dimensiunile străzilor din cartierele respective, ca, de altfel, multe altele din Curtea de Argeş, nu respectă standardele europene pentru un municipiu.

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

RSS
Follow by Email