Transfăgărăşanul, distrus de camioanele cu lemne

O schimbare de restricţie de tonaj face ca Transfăgărăşanul să se prăbuşească. Drumul s-a crăpat, pe alocuri s-a surpat, dar cu toate acestea, camioanele pot transporta acum 20 de tone de lemne, în loc de 10 tone, aşa cum era prevăzut în urmă cu câteva luni. La numai câţiva kilometri amonte de Vidraru, drumul s-a surpat pe un sens de mers şi există riscul ca drumul să se rupă total, potrivit adevarul.ro. Ieri, jurnalistii de la Adevărul au publicat pe site-ul lor o amplă anchetă pe marginea acestui subiect, având ca principală sursă un salvamontist argeşean care a filmat şi a fotografiat sâmbătă camioanele cu lemne care distrug carosabilul.
Potrivit adevarul.ro, imaginile au fost surprinse sâmbătă, pe DN 7C, la câţiva kilometri în amonte de Vidraru, spre Cota 2000, la intrare în Valea Buda. Salvamontistul Cristian Toma era în timpul serviciului de patrulare, şi nu a rămas indiferent când a văzut modul în care este exploatat lemnul pe Transfăgărăşan, sperând că astfel autorităţile abilitate vor lua măsuri.
„Lemnele sunt depozitate exact în zona unde drumul s-a rupt, tot din cauza acestor inconştienţi, care au defrişat totul în zonă. Pe asfalt se pot vedea urmele lăsate de buştenii traşi, care, sub greutatea proprie, efectiv au polizat în asfaltul reabilitat în urmă cu un an de zile.”, a declarat pentru sursa citată Cristian Toma. „Zgomotul drujbelor, motoarele turate ale autocamioanelor, buşteni aşezaţi pe marginea drumului şi asfalt acoperit pe alocuri cu un strat gros de nămol de pe roţile utilajelor ce aduc lemnele de pe versant, toate acestea fac parte, din păcate, din peisajul Transfăgărăşanului”, notează jurnaliştii de la Adevărul.
„Există riscul ca Transfăgărăşanul să fie închis în zona respectivă, pentru că se va surpa efectiv malul dinspre baraj. Păcat! Niciunde în Europa nu am văzut un asemenea dezastru! Am fost în zone montane din Europa şi nu am văzut un camion care să transporte lemne ca la noi, să mai şi îţi permiţi să depozitezi lemnele pe partea carosabilă a unui drum naţional, perturbând traficul în zonă!”, a mai declarat salvamontistul pentru site-ul citat.
„Camioanele merg noaptea sau dimineaţa devreme mai ales”
Sub protecţia anonimatului, pentru că miza e foarte mare, iar banii, foarte mulţi, un cetăţean care are o mică afacere la munte a confirmat cele spuse de salvamontist. „E cel puţin ciudat cum s-a schimbat tonajul. Dintr-odată au apărut indicatoare noi cu restricţii de la 20 de tone, nu de la 10, cum erau înainte. Oricum treceau camioanele cu lemne, dar acum parcă s-au dublat sau triplat. Tot ciudat este că cele mai multe trec noaptea sau dimineaţa devreme. Se zguduie casele când trec, şi merg repede, să ajungă unde trebuie până se face ziua, probabil”, ne-a povestit bărbatul.
Transfăgărăşanul a fost reabilitat de curând, dar nu pe întreaga lungime. Anul trecut s-a prăbuşit o porţiune din el în lac, în zona drumului spre Molivişu. Indiferent de controalele făcute, exploatările forestiere de la munte sunt multe şi, se vede treaba, profitabile, dacă ele pot achita, eufemistic vorbind, şi nişte indicatoare care uşurează transportul copacilor tăiaţi, copaci oricum prea mulţi.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

RSS
Follow by Email