Proiectul de reabilitare a Gării Regale a fost respins

Comisia Naţională a Monumentelor Istorice a respins proiectul de reabilitare a Gării Regale după ce a descoperit mai multe nereguli, inclusiv faptul că arhitectul dorea să înlocuiască tâmplăria din lemn cu termopane, scrie adevarul.ro.

Reprezentanţii Comisiei au considerat, printre altele, că intervenţiile propuse în proiectul trimis de către sucursala regională Craiova a CFR „sunt generice şi neadecvate pentru restaurarea unui monument istoric”, precum „injecţia cu mortar de ciment” sau tâmplăria „completată cu geam termoizolator”. Practic, înlocuirea tâmplăriei actuale cu geamuri termopan este exclusă.

Membrii Comisiei Naţionale a Monumentelor Istorice au mai solicitat ca proiectul de restaurare a Gării Regale Curtea de Argeş să aibă la bază principiul intervenţiilor minimale. „Dorinţa noastră este ca arhitectul care se ocupă de proiect să completeze documentaţia cât mai rapid cu putinţă pentru a o putea trimite din nou ca să fie avizată”, a  declarat pentru sursa citată Cristian Cocea, directorul Direcţiei Judeţene pentru Cultură, Culte şi Patrimoniu Argeş.

167.445 lei, fără TVA, pentru o reabilitare cu termopane

În luna mai a anului trecut, Biroul de presă al CFR răspundea unei întrebări  legate de reabilitarea Gării Regale adresate de ziarul nostru astfel- „Sucursala Regională de Căi Ferate Craiova și societatea SM General Invest Slatina au încheiat în luna martie contractul sectorial, în valoare de 167.445 lei, fără TVA, pentru elaborarea expertizei tehnice şi a documentaţie tehnico-economice (DALI), etapă premergătoare celei de a doua proceduri de licitaţie, şi anume elaborarea proiectului tehnic şi execuţia lucrărilor de reparații la clădirea stației Curtea de Argeș

În cadrul contractului pentru elaborarea expertizei tehnice şi a DALI (similară studiului de fezabilitate) se vor analiza și stabili conformarea funcţională, arhitecturală, constructivă, volumetrică, nivelul de echipare şi dotare, costurile estimative ale lucrărilor de reparații la clădirea stației și, de asemenea, se vor obține avizele necesare emise de autoritățile locale, Ministerul Mediului, Ministerul Culturii și autorizația de construire.

Vă informăm totodată asupra faptului că termenul de predare a expertizei tehnice, a DALI, inclusiv obținerea avizelor și autorizației de construire este de 12 luni, după care reprezentanții SRCF Craiova vor pregăti documentația necesară lansării achiziției serviciilor de proiectare și execuție a lucrărilor de reparații la clădirea stației Curtea de Argeș”, se arată în răspunsul semnat de şeful serviciului Comunicate al CFR SA, Oana Brânzan.

Care erau cerinţele

În caietul de sarcini al licitaţiei sunt, însă, prevederi clare referitoare la felul în care trebuie făcute proiectul şi apoi reabilitarea. „Lucrările propuse vor ține cont de faptul că această clădire este monument istoric, ceea ce impune ca lucrările de reparații, restaurare și reabilitare să se realizeze cu material și tehnici specifice epocii de edificare a clădirii și numai cu avizul Ministerului Culturii și Identității Naționale. Atât serviciile premergătoare execuției cât și lucrările necesare vor trebui efectuate numai cu personal atestat de Ministerul Culturii și Identității Naționale pentru acest tip de obiectiv”, se arată în anunțul postat în SICAP. „Materialul și tehnicile specifice epocii de edificare a clădirii” nu includeau cu siguranţă tâmplăria de plastic.

Gara Regală pare să nu aibă şanse să fie reabilitată prea curând. De şase ori a fost anunţată licitaţia pentru pentru elaborarea expertizei tehnice şi a documentaţie tehnico-economice (DALI), şi iată că nici acum nu se poate merge mai departe. Comisia Naţională a Monumentelor Istorice a respins proiectul, iar următoarea şedinţă în care ar putea fi discutat din nou are loc în februarie. Nu se ştie însă dacă proiectantul are timp să refacă documentaţiile până atunci şi nici dacă atunci Comisia va aviza proiectul. Între timp, Gara Regală, dată în folosinţă în 1989, se dărâmă încet dar sigur.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

RSS
Follow by Email