Proiectul “Europe, a living culture” se desfăşoară în perioada 8-15 mai 2016, la Colegiul Naţional “Vlaicu Vodă” din Curtea de Argeş, reprezentând Activitatea Nr.5 din cadrul unui mai amplu proiect Erasmus Plus+ Acţiunea K2, intitulat „My Future- A Closed Door Or An Open Window?”, început la 1 septembrie 2015 în parteneriat cu Gateshead College din Newcastle, Anglia, Gymnasium Celeanum din Zwolle, Olanda, Istituto Technico Statale “Leonardo Da Vinci” din Carpi, Italia, Skarnes Videregaende Skole din Skarnes, Novegia şi IES ALFRED AYZA din Peniscola, Spania.
La această activitate de proiect participă 13 elevi şi 2 profesori de la şcoala din Anglia, 20 de elevi şi 2 profesori olandezi, 12 elevi şi două profesoare de la liceul din Italia, cărora li se adaugă alte două echipe de la şcoli care se află în parteneriat cu colegiul din 2008, respective 2014: 13 elevi şi o profesoară de la Liceo Scientifico “Manfredo Fanti” din Carpi, Italia şi 6 elevi şi doi profesori de la LICEUM OGÓLNOKSZTAŁCĄCE IM. MARII DĄBROWSKIEJ din Komorow, Polonia. Se vor afla, aşadar, în şcoală, timp de o săptămână 64 de elevi şi 9 profesori din străinătate.
Proiectul se va concentra asupra unei modalităţi de evaluare mai puţin obişnuite: PBL, sau project-based learning, care presupune învăţarea pe bază de proiect, ca parte a învăţării prin cooperare, o metodă intens şi eficient utilizată în învăţământul european datorită faptului că impune un nou profil atât al elevului, cât şi al profesorului, bazându-se pe câteva principii: munca într.o echipă eterogenă, existenţa unor abilităţi de a coopera, autonomia elevului care este invitat să se bazeze pe resursele sale şi să nu mai aştepte totul de la profesor, interacţiunea simultană, participarea în mod egal, echitabil la activitatea de grup, respectiv oferirea de şanse egale de a se exprima, interdependenţa pozitivă şi promovarea cooperării ca valoare- un fel de “toţi pentru unul, unul pentru toţi,”. Din acest punct de vedere, este potenţat rolul activ al elevului în demersul didactic, acestuia revenindu-i misiunea de a descoperi, de a cerceta, de a face corelaţii, de a gândi critic, de a negocia sensuri, de a se ajusta nevoilor şi intereselor unui grup, raportându-se în acelaşi timp la nevoile şi la interesele proprii. Pentru sistemul din care venim noi, închistat într-un ritual aproape al ascultării tradiţionale, această metodă este relativ atipică, practicându-se restrâns, aplicabilitatea ei fiind limitată din cauza fracturii care se produce în relaţia conţinuturi însuşite- modalităţi de evaluare- abilităţi formate, adică tocmai acolo unde continuitatea este esenţială.
Tema a fost aleasă astfel încât să se afle la o dublă intersecţie: a valorilor promovate de şcolile participante şi a efectelor de lungă durată asupra participanţilor. Cu alte cuvinte, longevitatea culturii europene, sau o Europă vie care rezistă în timp trebuie să reprezinte o ţintă către care trebuie direcţionaţi mai ales adolescenţii în căutare de repere, oricât de ideologizant ar suna asta. Mai mult decât atât, faptul că tema va fi abordată trans şi inter disciplinar le va da posibilitatea elevilor ca, indiferent de tipul de inteligenţă pe care îl deţin, să se implice într-un mod cât se poate de personal şi de activ în realizarea produselor finale: o piesă de teatru, o revistă digitală a proiectului, o hartă geografic-culturală a Europei, un concurs de discurs public în limba engleză, un grup vocal-instrumental, o trupă de dans şi un material video rezultat din observaţiile şi experimentele făcute în lecţiile demonstrative. Concret, cei 15o de participanţi ( 64 de elevi străini şi 86 de elevi români) vor lucra timp de 8 ore pe zi în cadrul a 7 workshopuri: Drama, Dance, Digital Newspaper, Handcraft, Music, Public Speaking, Science. Coordonatorii acestora sunt profesori ai CNVV, asistaţi de elevi pasionaţi de fiecare domeniu sau aspect în parte.
Oaspeţii vor sosi începând de sâmbătă, 7 mai, iar luni- ce fericită coincidenţă, chiar de 9 Mai, Ziua Europei!- de la ora 10, va avea loc în Sala de consiliu a Primăriei festivitatea de deschidere a proiectului. De luni după-amiază şi până sâmbătă inclusiv se vor derula activităţile la şcoală, cu o pauză joi, 12 mai, când este programată o vizită la Palatul Parlamentului, la invitaţia, ca de fiecare dată în ultimii trei ani, a deputatului Mircea Drăghici.