Primăria zice că transportul local cu microbuze electrice e mai scump decât cu cele clasice

Primăria Curtea de Argeş se chinuieşte de ceva timp să delege serviciul public local de persoane prin curse regulate efectuate cu autobuze. A fost anunţată o licitaţie la care nu s-a prezentat nimeni, apoi a anunţat o consultare a pieţei în vederea obţinerii unor „soluții optime, din punct de vedere tehnic, juridic și financiar, cu caracter actual, acceptate/oferite de potențiali ofertanți necesare pentru asigurarea derulării în mod optim a procesului de achiziție publică de atribuire a contractului de „Furnizare a 14 autobuze electrice”. Raportul consultării pieţei nu a fost făcut public, cel puţin deocamdată.

10 milioane de euro pentru transportul public

Municipalitatea are o finanţare de 10 milioane de euro pentru dezvoltarea transportului public la Curtea de Argeş, proiect care include achiziţia a 14 microbuze sau autobuze electrice, construirea unui depou şi a mai multor staţii de transport local. Lucrurile s-au împotmolit acum, la licitaţii, iar din răspunsurile la clarificările cerute de cei care ar fi vrut, probabil, să depună oferte reiese că unele date nu sunt tocmai clare.

Proiectul de modernizare presupune două etape, prima, în care transportul se va face în continuare cu autobuze clasice, şi a doua, când vor circula doar autobuze electrice. În prima etapă Primăria spune că bugetul estimat pentru carburați este în cuantum de 605.000 lei. Altfel spus, „în etapa I a contractului, fiind utilizate exclusiv autobuze pe bază de motorină, a fost estimat, în baza consumurilor specifice medii actuale, un cost al motorinei de aprox. 605.000 lei iar costul estimat pentru energia electrică în cuantum de aprox. 6.000 lei este cel aferente componentei administrative (depou/garaj)”. Culmea este că, după ce vom avea doar autobuze electrice cheltuielile vor fi mult mai mari. „Bugetul estimat pentru energie electrică de 949.550 lei este specific etapei II de derulare a contractului”, adică „în etapa II de derulare a contractului, fiind utilizate exclusiv autobuze electrice, a fost estimat, în baza consumurilor specifice medii actuale, un cost total al energiei de aprox. 949.550 lei (ce include și costul energiei aferent componentei administrative , iar costul estimat pentru carburanți de aprox. 10.000 lei este cel al componentei administrative (transport mijloace proprii, altele decât autobuze)”, potrivit documentelor citate.

Câteva calcule ciudate

Explicaţia este că „cele două bugete alocate în etapa I de derulare a contractului (605.000 pentru carburanți) și etapa II de derulare a contractului (949.550 lei pentru energie) nu pot suporta comparație, având în vedere faptul că acestea corespund unor consumuri specifice aferente celor două tipuri de autobuze (diesel/electrice) ce nu se vor folosi concomitent în cadrul programului de transport (sunt aferente unor etape distincte de derulare a contractului)”. Problema este că, indiferent în ce etapă sunt, e cel puţin ciudat ca sumele necesare alimentării mijloacelor de transport cu energie electrică să fie mai mari decât cele pentru motorină, iar calculele au fost făcute înainte ca tarifele la curent, ca şi preţul motorinei, de altfel, să o ia razna.

 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

RSS
Follow by Email