Banii trebuie restituiţi pentru o „clauză abuzivă” în documentaţia de atribuire a licitaţiei pentru marea asfaltare
Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie a pronunţat săptămâna trecută sentinţa definitivă în procesul dintre Ministerul Dezvoltării Regionale, Administraţiei Publice şi Fondurilor Europene – Direcţia Generală Constatare şi Stabilire Nereguli Fonduri Europene şi Unitatea Administrativ Teritorială Municipiul (UATM) Curtea de Argeş, şi a obligat Municipiul să restituie banii pentru o „clauză abuzivă” în documentaţia de atribuire a licitaţiei pentru marea asfaltare. De fapt este vorba despre o clarificare dată din oficiu de Primărie, conform căreia „ofertantul câştigător va crea 123 de locuri de muncă în faza de execuţie a lucrării”.
Primăria Curtea de Argeş a contestat în instanţă corecţiile financiare aplicate de Ministerul Dezvoltării pentru proiectul „Creşterea calităţii infrastructurii rutiere în municipiul Curtea de Argeş”, proiect cofinanţat din Fondul European pentru Dezvoltare Regională (FEDR)prin Programul Operaţional Regional 2007-2013. După ce Curtea de Apel Bucureşti i-a dat câştig de cauză, Ministerul Dezvoltării a făcut recurs la Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie, Înalta Curte l-a admis, iar pe 25 mai a rejudecat şi a pronunţat sentinţa – „Admite recursul declarat de pârâtul Ministerul Dezvoltării Regionale, Administraţiei Publice şi Fondurilor Europene împotriva sentinţei civile nr. 1971 din 1 iulie 2015, pronunţată de Curtea de Apel Bucureşti – Secţia a VIII-a contencios administrativ şi fiscal. Casează sentinţa atacată şi, rejudecând, respinge acţiunea reclamantei Unitatea Administrativ Teritorială Municipiul Curtea de Argeş, ca neîntemeiată”.
Prin urmare, UATM Curtea de Argeş trebuie să plătească următoarele sume reţinute cu titlu de corecţii financiare: 3.067.530,72 lei din FEDR; 673.825,97 lei din bugetul de stat; 916.250,02 lei reprezentând TVA. În total, este vorba despre peste un milion de euro pe care Municipiul trebuie să-l restituie Ministerului, iar acesta să-l dea înapoi Uniunii Europene.
Proiect mare, corecţii financiare la fel
Nu sunt singurii bani pe care municipiul Curtea de Argeş îi restituie după ce proiectul denumit de argeşeni al „marii asfaltări” a fost pus în practică.
Prin 2015, la Primăria Curtea de Argeş au fost două controale pentru proiectul menţionat. Unul s-a finalizat cu o amendă de 80.000 de lei, celălalt cu o alta, de 100.000 de lei. Se părea atunci că cineva s-a supărat rău pe primarul de atunci, Nicolae Diaconu, şi e dispus să facă orice să-l şicaneze, inclusiv să amendeze Primărie cu miliarde. Ciudat este că momentul controalelor a coincis cumva cu o altă acţiune, a fostului edil împreună cu un alt fost colaborator…., dar despre asta aflaţi din alt articol, în curând.
Procesul câştigat la Înalta Curte este la fel de ciudat. Specialiştii spun că acea prevedere, conform căreia „ofertantul câştigător va crea 123 de locuri de muncă în faza de execuţie a lucrării” şi pentru care Primăria trebuie să dea înapoi peste un milion de euro, se regăseşte în contractul de finanţare. Practic, Ministerul care a semnat contractul cere bani pentru respectarea lui, spun funcţionarii Primăriei Curtea de Argeş.
Povestea „marii asfaltări”
„Marea asfaltare”, cum a fost denumită de presa locală modernizarea străzilor periferice din Curtea de Argeş, are o poveste lungă şi complicată, care a durat peste doi ani. Cel mai important proiect din Planul Integrat de Dezvoltare Urbană a fost „Creşterea calităţii infrastructurii rutiere”, în valoare totală de 47.649.554,76 de lei. Licitaţia pentru aceste lucrări a fost organizată de patru ori, de trei ori a fost anulată, iar pe 7 mai 2012 a fost organizată ultima dată. S-au înscris la licitaţie opt firme sau asocieri de firme – Valah Construct-Tel Drum, Eurovia Internaţional – Comesad, Argecom – Eurostrada, Euroconstruct, Star Trading – Zeus, Strabag, Straco – General Trust, Delta ACM. După patru luni de verificări şi deliberări a fost făcut clasamentul participanţilor la licitaţie. Eurovia Internaţional şi asociaţii s-au clasat pe primul loc cu o ofertă de 22,608 milioane de lei, fiind aproape preţul cel mai mic. Delta ACM a fost declarată câştigătoare, după mai multe runde de contestaţii, unele admise, altele respinse, iar în decembrie 2012 a fost semnat contractul de lucrări pentru suma de 30349244.14 de lei, fără TVA.
În cadrul proiectului „Creşterea calităţii infrastructurii rutiere din municipiul Curtea de Argeş” au fost modernizate 47 de străzi, cu o lungime totală de 33,714 kilometri. Din motive cam neclare, nu a fost pus asfalt pe toată suprafaţa străzilor menţionate în proiect, Serviciul Public de Gospodărie Comunală (SPGC) urmând să completeze cu asfalt şi porţiunile rămase din aceste străzi. După schimbarea primarului, SPGC nu a mai continuat cu asfaltarea rămăşiţelor de străzi din proiect, semn că actualul primar nu are în plan să acopere nimic din ce a lăsat sau din ce nu a făcut predecesorul său.