Staţiunea de schi Ghiţu Molivişu e un proiect vechi, care a avut parte de numeroase greutăţi. Pe 27 aprilie 2012, la sediul Asociaţiei de Dezvoltare Intercomunitară (ADI) Molivişu din comuna Arefu, în calitate de beneficiar, s-a semnat contractul de finanţare pentru proiectul „Crearea infrastructurii generale şi specifice activităţilor de turism din arealul climatic Ghiţu-Molivişu, comuna Arefu, judeţul Argeş”. Contractul a fost semnat cu Ministerul Dezvoltării Regionale şi Turismului în calitate de Autoritate de Management pentru Programul Operaţional Regional 2007-2013 şi Agenţia de Dezvoltare Regională Sud Muntenia, în calitate de Organism Intermediar pentru Programul Operaţional Regional 2007-2013. Valoarea totală a proiectului era de 73.434.349,96 lei, iar obiectivul general – dezvoltarea turismului montan pe toată durata anului în arealul climatic Ghiţu – Molivişu, prin realizarea infrastructurii generale (reţele de energie electrică, apă, canalizare, drum de acces) şi specifice de turism (pârtii de schi, infrastructură de agrement la baza pârtiilor – piscină, spaţii pentru activităţi recreative şi aerosolar, loc de joacă pentru copii, teren de sport multifuncţional, pistă de cicloturism, observator turistic). Au trecut cinci ani de la semnarea contractului, iar pârtia nu e gata nici acum.
Pavel Bârlă, arătat cu degetul
Primul preşedinte al ADI Molivişu a fost Pavel Bârlă, fost viceprimar la Arefu. Nu sunt puţini cei care au arătat cu degetul spre el acuzându-l de întârzierea proiectului din cauza unui manageriat defectuos. În martie anul trecut, Adunarea Generală a Acţionarilor a decis ca preşedintele ADI să fie Gabi Dică, iar acesta a publicat un raport chiar la începutul mandatului său după ce a văzut în ce stadiu se află lucrările. „Stadiul fizic de execuție a lucrărilor este de 15%. Pentru execuția lucrărilor au fost semnate contracte cu căștigătorul licitației SC Qualitech Solution SRL, Ciofrângeni, Argeș, lider de asociație, cu asociații Doppelmayr Sielbahnen GMBH Austria, SC Luciu Con SRL Buzău și SC Bora Industrial SRL Maramureș, cu susținătorii tehnici Simsons Distribution SRL Cluj Napoca, Instal Expert SRL Cluj Napoca și Metalint SRL Cluj Napoca. Pe parcursul lucrărilor o parte din asociați se retrag, iar SC Bora Industrial preia toate obligațiile și responsabilitățile proiectului. Ulterior, SC Bora Industrial își schimbă denumirea în SC Infrasit Bergamo SRL” se arată în raportul menţionat. Infrasit Bergamo, firma despre care procurorii italieni susțin că ar face parte din gruparea ‘Ndrangheta.
Mafia italiană, lucrări la Molivişu
La sfârşitul anului trecut, o ştire apărută în presa italiană arunca o altă lumină asupra lucrărilor care se făceau, sau ar ar fi trebuit să se facă la Molivişu.
În noiembrie 2016, procurorii antimafia din Italia puneau sechestru pe o avere de 15 milioane de euro a mafiei și cercetau inclusiv contractul încheiat de Bora Industrial, devenită Infrasit Bergamo, cu ADI Molivișu, pentru construcția stațiunii. În centrul verificărilor procurorilor privind activitatea Infrasit Bergamo din alte țări erau un complex turistic, stațiunea Molivișu, din Argeș, România, , precum și o proprietate în Maroc. Operațiunea anti-crimă viza finanțatori implicați în provincia Milano, Reggio Calabria, Catanzaro, Catania, Bergamo, Bologna, Brescia și Mantova; infracțiunile presupuse erau de asociere de tip mafiot, spălare de bani, șantaj, prostituție forțată, deținerea ilegală de arme de foc, cu circumstanțele agravante ale metodei mafiote. Pe latura internațională a investigației activitatea a fost monitorizată pentru construirea unui complex turistic-sportiv din Argeș, România, stațiunea Molivișu, pentru o valoare totală de 80 de milioane de euro din care 27 de la Uniunea Europeană, precum și o proprietate în Maroc.
Eforturi pentru reluarea proiectului
Gabi Dică face eforturi pentru a relua lucrările şi a deschide în sfârşit pârtia de schi. „Încercăm să obţinem finanţare de la Ministerul Turismului. Problema este că acest Minister se organizează acum şi trebuie să-şi facă organigrama, au de făcut lucruri legate de organizare, dar lege în baza căreia să obţinem finanţare de la ei există. Avem promisiunea lor că suntem prinşi cu investiţia în Masterplanul pentru Dezvoltarea Turismului Naţional şi că am putea fi eligibili să primim bani pentru finanţare, dar sunt nişte criterii pe care le avem în lucru. Săptămâna viitoare vom merge din nou la Minister să vedem mai exact ce trebuie făcut. La ultima discuţie s-a ajuns la concluzia că doar o unitate administrativ teritorială ar putea primi banii, iar Consiliul Judeţean ar fi cel mai potrivit, asta ca şi garanţie, Consiliul Judeţean să fie cumva liderul asocierii unităţilor administratuv teritoriale. Juriştii noştri, am discutat asta la Adunarea Generală a Asociaţilor ADI Molivişu, vor vedea cum se poate merge pe această variantă, ca un plan de rezervă prin care să aducem finanţare de la Ministerul Turismului”, ne-a spus vineri Gabi DIcă.
Parcare supraetajată
„Ar fi vorba despre nouă milioane de lei ca să finalizăm pârtia de schi. Utilajele, aduse de 38 de tiruri şi care au costat 21 de milioane de lei, sunt în conservare la Căpăţâneni . Deja în trei săptămâni de zile ar trebui să avem un deviz al proiectantului. Am tot căutat nişte soluţii tehnice, pentru că zăpada artificială voiam să o luăm dintr-un lac pe care am fi vrut să-l facem în poiană, dar am renunţat şi facem doar captări din zona pârtiei. Intenţia noastră este să facem totul, cap coadă, astfel încât să ne încadrăm în cheltuieli pentru pârtia 1 – instalaţia de transport pe cablu montată, pe piloni şi funcţională cu utilajele de la Doppelmayer, profilarea pârtiei de sus până jos. La partea de jos trebuie să facem nişte clădiri anexă, cu instalaţii de apă pentru toalete, nişte clădiri pentru administraţie, pentru salvamont şi pentru jandarmerie. De altfel şi în partea de sus o să avem salvamont, cu instalaţie permanentă de apă, încălzire.
Cred că ne încadrăm în nouă milioane de lei cu asta. Ce nu am prevăzut esta parcarea, care o să coste în plus, şi care a fost dimensionată de proiectant la vreo 300 de maşini, conform fluxului de turişti pe care îl aşteptăm acolo. Ar trebui ca la cele nouă milioane de lei să se adauge şi costurile parcării. Ne-am orientat la zona în care ar trebui făcută şi ar fi nevoie de o parcare supraetajată, iar asta ar însemna nişte bani în plus dar am câştiga spaţiu.
Aş vrea să schiem anul acesta pe pârtia de la Molivişu. Dacă am reuşi să o şi omologăm ar fi un mare câştig pentru judeţ. Sunt câteva scenarii pe care încercăm să le punem în operă, dar cu finanţaree externă ar fi cel mai bine, nu din bugetele locale ale comunelor din ADI Molivişu”, mai spune preşedintele ADI Molivişu.