Trotuarele sunt sparte iar oamenii împart carosabilul cu maşinile
Unii nu mai pot să intre în case
„Executantul lucrărilor este obligat să construiască pasaje pentru pietoni”, scrie în lege
La Curtea de Argeş se lucrează intens pe multe străzi. Se schimbă reţeaua de apă din zona centrală şi se montează granit pe trotuare. E foarte bine, asta înseamnă că nu vor mai fi avarii la apă, cel puţin în centru, iar trotuarele şi zonele pietonale vor arăta foarte bine în următoarea sută de ani, dacă materialul cu care sunt pavate este, într-adevăr, granit de bună calitate aşa cum ar trebui (cum a fost plătit) să fie. Între timp însă, pietonii sunt puşi zilnic în pericol de firma care face toate lucrările.
De la Confarg şi până la intrarea pe Bulevard tot oraşul e răscolit iar trotuare mai sunt doar pe alocuri. În unele cazuri oamenii nu au mai putut intra în casă sau în bloc, iar în faţa Colegiului Naţional „Vlaicu Vodă” a stat zile în şir o groapă imensă peste care puţini puteau trece fără să-şi rupă picioarele. Acum, în zona Colegiului se lucrează la ambele trotuare concomitent, iar în faţa şcolii au fost scoase pavelele puse acum vreo trei săptămâni și puse la loc miercuri și joi.
Și acelea sunt înclinate, dar doar până la jumătatea fostei parcări, iar restul e lăsat la fel. Ba chiar cu guri de canale prin niște gropi.
Mai spre Bulevard, tot pe strada Negru Vodă, trotuarul a fost spart tot pe ambele părţi, astfel încât pietonii nu puteau să meargă decât pe stradă, şi aceea îngustată de un utilaj care ocupa jumătate de carosabil. La intersecţia semaforizată, aproape de intrarea în piaţă, traficul a fost aproape blocat din aceleaşi motive – un trotuar spart, utilaje pe carosabil.
Iniţial argeşenii au fost răbdători, pentru că au crezut că e o problemă de moment, că firma care lucrează va respecta legea şi va amenaja pasaje pentru pietoni. Nu numai că nu a amenajat, dar a blocat şi un sens de circulaţie, maşini şi pietoni împărţindu-şi, deloc frăţeşte, ci cu înjurături şi claxoane, ce a mai rămas din stradă. Sunt mai multe probleme – lipsa pasarelelor pietonale, lucrări concomitente pe ambele trotuare, gropi nesemnalizate și gropi între pavele, materiale lăsate în batjocura de pe o zi pe alta sau peste weekend, deșeuri care zac pe stradă, lipsa semnalizării rutiere corespunzătoare, etc.
Ce trebuie făcut
Legea e clară. Potrivit articolului 8 al Regulamentului din 4 octombrie 2006 de aplicare a Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 195/2002 privind circulația pe drumurile publice „lucrările în zona drumului public se execută, în condițiile stabilite prin autorizație, de administratorul drumului ori al caii ferate, cu avizul poliției rutiere. Executantul de lucrări în zona drumului public este obligat să realizeze amenajările rutiere aprobate în proiect, pentru a permite circulația în siguranță a participanților la trafic.Când lucrările se efectuează pe trotuar și împiedică circulația pe acesta, executantul lucrărilor este obligat să construiască pasaje pentru pietoni, separate de partea carosabilă și protejate corespunzător”.
De la o lună s-au făcut şase
Traficul de desfăşoară cu mare dificultate toată ziua, dar spre după amiază e un adevărat coşmar. Nu se vede însă în nicio intersecţie sau în vreo zonă aglomerată Poliţia Rutieră, care să dirijeze şi să-i ajute pe participanţii la trafic, nu doar să-i pândească.
Pe anumite străzi circulaţia a fost chiar restricţionată la Curtea de Argeş din cauza lucărilor la reţeaua de apă. Astfel, dinspre sensul giraturiu de la Făgăraş spre Ivancea se circulă pe strada Eroilor şi apoi pe strada Valea Iaşului, iar dinspre Ivancea spre Făgăraş se circulă normal. „E un disconfort pe care ni l-am asumat, dar la finalul lucrărilor reţeaua de apă va fi schimbată şi sperăm să nu mai avem probleme cu avariile”, spunea primarul Constantin Panţurescu în luna noiembrie, când îi asigura pe cetăţeni că restricţiile vor fi valabile o lună de zile. Au trecut şase luni iar restricţiile sunt aceleaşi. Între timp, strada Unirii e plină de gropi iar maşinile stau la coadă zeci de minute acolo ca să iasă spre Ivancea.
Două proiecte, o singură firmă
Proiectul de reabilitare a reţelei de apă este pus în practică de o asociere de firme al cărei lider este KRANZ EUROCENTER. Acesta prevede reabilitarea a 16.522 metri de conducte de pe străzile Victoriei cu străzile adiacente 1 Mai şi Ştefan cel Mare, Negru Vodă cu străzile adiacente Dumitru Norocea, Tudor Vladimirescu, Dumbrava, Viorelelor, Armand Călinescu, Traian, Bulevardul Basarabilor cu străzile adiacente San Nicoară, Episcop Ghenadie, Victor Ştefănescu, Matei Basarab, Mihai Bravu, Pompieri, Banu Mărăcine, Neagoe Vodă, Posada, Episcop Nichita şi strada Eroilor cu străzile adiacente Constantin Dobrescu Argeş şi 1 Decembrie. Asta ca să ştiţi când veţi fi sinistraţi în casă.
Tot KRANZ EUROCENTER face şi pavajele. Asocierea al cărei lider este este KRANZ a câştigat contractul pentru proiectul „Dezvoltarea unui sistem de transport modern, accesibil şi durabil în Municipiul Curtea de Argeş”. În total, pentru cele două proiecte contractele se ridică la 10 milioane de euro.
Interesant este că anul trecut, primarul Panţurescu era tot timpul pe stradă, printre constructori, la lucrări, atent ca disconfortul creat să fie cât mai mic. Sigur, anul trecut era campanie electorală.
Un bătrân care are 83 de ani şi locuieşte pe o stradă pe care se lucrează se teme să mai iasă din casă, pentru că nu poate trece peste groapa care a fost trotuar la poarta casei sale. Şi este doar un exemplu.