„Pacientul nu este proprietatea medicului, ci medicul este angajatul pacientului”

Pacienţii din România au fost foarte multă vreme intimidaţi de poziţia socială, de costurile mari şi de accesibilitatea scăzută la servicii medicale. Acum, datorită în primul rând sistemului privat medical care asigură competiţia între medici, s-au creat premisele unui sistem competiţional bazat pe calitate. Astfel, în domeniul MEDICINEI DE FAMILIE, domeniu în care până acum pacienţii erau răbdători şi acceptau tot ce li se spunea de către medicul de dispensar, a apărut o reală concurenţă între cabinete. Ne-am adresat pentru lămuriri privind accesibilitatea şi drepturile pacienţilor unui nou cabinet medical de MEDICINĂ DE FAMILIE înfiinţat anul acesta, MED-CLINIC, doamnei dr. Maria Magdalena Marin:

Ce părere aveţi despre serviciile medicale de medicină de familie din Curtea de Argeş?  
– Foarte multe cabinete au fost preluate aproape gratuit din fostele dispensare şi nici mobilierul sau dotările nu s-au schimbat. Majoritatea cabinetelor din oraş au o dotare precară şi personal neprietenos. Medicii din oraş au o vârstă destul de înaintată şi nu sunt dispuşi să investească în perfecţionare personală şi echipamente moderne.

Credeţi că sunt mulţi pacienţi nemulţumiţi de serviciile medicului de familie la care sunt înscrişi ?   
– Foarte mulţi. Din păcate puţini au curajul să recunoască asta. Trebuie ştiut că fiecare pacient are dreptul să aleagă necondiţionat medicul de familie şi să solicite transferul pe lista acestuia. Nici un medic nu are dreptul să refuze acest transfer care se realizează automat.  

Ce ar trebui să primească fiecare pacient care merge la medicul de familie?  
– În primul rând înţelegere. Este o meserie grea care cere mult devotament. Şi trebuie investit permanent în pregătire profesională – sunt atât de multe medicamente între care poţi alege. Trebuie să le cunoşti pe toate.  

Ce ar putea face un pacient pentru a primi aceste lucruri?  
– Să le ceară medicului la care este înscris. Să se documenteze şi să nu accepte mai puţin decât cel mai bun tratament posibil. Pacientul nu este proprietatea  medicului ci medicul este angajatul pacientului pentru acest serviciu.  

Credeţi că există corupţie în acest sistem?  
– Corupţie există peste tot atât timp cât se păstrează mentalitatea veche. Din păcate, în acest sistem  nu se poate schimbă nimic atât timp cât există rea voinţa, felul în care sunt trataţi pacienţii, felul în care sunt primiţi colegii mai tineri în sistem, toate acestea formează un sistem închis, comunist, lipsit de viitor.  

Care credeţi că ar trebui să fie criteriile de alegere a medicului de  familie?  
– Competenţă profesională, dotarea cabinetului, profesionalismul personalului. Eu aş alege medicii tineri pentru că au dovedit că sunt mai competenţi, mai buni, mai devotaţi şi au o putere de muncă mai mare. Însă, din păcate, nimeni nu-i vrea. Asta va crea mari probleme comunităţi.
Aţi întâmpinat probleme la deschiderea cabinetului?
– La deschidere multă lume ne-a felicitat. Am optat să investim foarte mult în România în loc să emigrăm. Curând însă ne-am lovit de opacitatea sistemului anchilozat care ne priveşte ca pe un duşman, nu ca pe un coleg care asigură viitorul acestui sistem. În condiţiile astea, în curând nu vor mai fi oameni tineri în sistem.  

Ce sfat le daţi pacienţilor dumneavoastră?  
– Să ducă o viaţă liniştită şi să-şi ceară drepturile. Să ştie că pot schimbă medicul de familie şi că acest lucru se realizează la libera alegere a pacientului, că pot opta pentru servicii de calitate, pentru profesionalism, şi să nu mai accepte atâtea nedreptăţi.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

RSS
Follow by Email