Înşelăciunile prin telefon au devenit o modalitate tot mai des folosită de către infractori pentru a obţine bani. Victimele sunt de cele mai multe ori persoane vârstnice, pe care escrocii reuşesc să le convingă să trimită sume de bani sau coduri de reîncărcare ale unor cartele telefonice, fie pentru a „intra în posesia” unor premii, fie pentru a „ajuta” o persoană apropiată care a fost implicată într-un accident.
Reprezentanţii Poliţiei municipiului Curtea de Argeş au demarat o campanie de informare a cetăţenilor privind specificul acestui gen de infracţiune, modurile de operare folosite de către infractori, precum şi tipul de reacţie pe care trebuie să îl aibă oamenii în faţa unor astfel de situaţii. Campania ce se desfăşoară sub sloganul „Nu vă lăsaţi înşelaţi!” are ca scop informarea argeşenilor în vederea reducerii riscului de a deveni victime ale infracţiunilor de înşelăciune comise prin metode gen „accidentul” sau „premiul”.
Modul de operare al escrocilor
Metoda pe care o folosesc escrocii pare a fi una foarte bine pusă la punct şi destul de credibilă. Astfel, oamenii sunt contactaţi telefonic de o persoană care îşi declină identitatea falsă de avocat, care povesteşte un aşa-zis accident rutier, produs din vina unui membru al familiei, în urma căruia au rezultat victime. Scopul final e acela de a-l determina pe cel apelat să transfere sume cât mai mari de bani în diferite conturi, sub pretextul că acestea vor fi folosite la achitarea cheltuielilor de spitalizare pentru victimele accidentului. În lipsa unor modalităţi concrete de a putea intra în legătură directă cu persoana din vina căruia s-a produs accidentul (presupusul avocat insistă că partea vătămată să nu-şi contacteze ruda implicată în accident întrucât telefoanele mobile ale acesteia au fost reţinute de poliţie), partea vătămată acceptă transferarea sumelor de bani solicitate, având convingerea că aceasta este singura cale în care pot ajuta la eliberarea membrului de familie care ar fi provocat accidentul şi care în acele momente s-ar afla în spital. Ulterior, prin verificări proprii, partea vătămată constată că situaţia prezentată de falsul avocat nu este reală şi că, astfel, a fost victima unei înşelăciuni
„O situaţie mai des întâlnită, cu care se confruntă oamenii este cea de tipul „Accidentul”. Am avut şi în Curtea de Argeş cazuri de acest fel, dar izolate. Din fericire acestea nu avut finalitate, pentru că în timpul convorbirii telefonice oamenii şi-au dat seama că vor fi păcăliţi. Îi atenţionăm pe oameni să nu depună sub nici o formă vreo sumă de bani în conturi bancare, indiferent de situaţia prezentată de către cel care îi apelează. Pentru a preîntâmpina astfel de situaţii noi colaborăm şi cu structurile bancare, care ne-au sprijinit tot timpul”, a declarat comisar şef Traian Ene, comandant adjunct Poliţia Curtea de Argeş.