Ministrul Dan Şova ne condamnă definitiv: Construcţia autostrăzii Piteşti – Sibiu ar putea începe în 2020

În ultimii ani autostrada Piteşti – Sibiu a fost cea care le-a dat argeşenilor un pic de speranţă într-o viaţă mai bună. Cetăţenii simpli şi oamenii de afaceri au sperat că îşi vor găsi un loc de muncă, sau unul mai bun, şi că afacerile ar putea să meargă dacă visul autostrăzii s-ar fi împlinit. Tronsonul Piteşti – Sibiu va avea 116,6 kilometri, pe trei tronsoane, Piteşti – Curtea de Argeş,  Curtea de Argeş – Racoviţa şi Racoviţa – Sibiu. Aceasta va avea şapte tunele cu o lungime de 7,4 kilometri şi 22 de poduri şi viaducte, costul total ridicându-se la 3,2 miliarde de euro. În zona noastră, autostrada va trece pe lângă Sălătrucu, Văleni, Valea Topologului, Bârseşti şi de aici se va îndrepta spre Curtea de Argeş. Sfârşitul autostrăzii Sibiu-Piteşti va fi la intersecţia cu autostrada de centură a municipiului Piteşti. Un ministru al cabinetului Victor Ponta ne dă însă lovitura de graţie, şi militează pentru ca acest tronson de autostradă care ne interesează la maxim pe noi, cel care ar putea fi singura noastră şansă pentru ca şi Curtea de Argeş să fie într-o bună zi un oraş adevărat, nu o comună săracă, aşa cum este acum, ne spulberă visul, susţinând o variantă prin Braşov.  Adevarul.ro a publicat zilele trecute o amplă anchetă pe această temă a cărei sinteză vă invităm să o citiţi mai jos.
Dan Şova a propus ca închiderea Coridorului IV Pan-european rutier să fie făcută pe tronsonul Braşov – Sibiu, şi nu pe Piteşti – Sibiu, aşa cum era stabilit
Ministrul delegat pentru Proiecte de Infrastructură de Interes Naţional şi Investiţii Străine, Dan Şova, susţine construirea autostrăzii Sibiu-Braşov în detrimentul Sibiu-Piteşti, deşi ultima variantă este agreată de Comisia Europeană şi finanţată totodată din fonduri europene. Concret, potrivit planurilor ministrului Şova, traseul autostrăzii Braşov-Sibiu, cu o lungime de aproximativ 134 de kilometri, s-ar suprapune cu cel al autostrăzii Transilvania (A3) de la Braşov la Făgăraş, iar de la Făgăraş la Sibiu se va suprapune cu un drum expres, proiect al Consiliului Judeţean Braşov, pentru care s-au făcut deja studiul de fezabilitate şi exproprieri. Astfel, costurile ar fi, din start, mai mici, faţă de tronsonul Piteşti – Sibiu care ar închide coridorul pe Valea Oltului. Potrivit studiului de fezabilitate, autostrada Piteşti-Sibiu, cu o lungime de 116 kilometri, costă 3,2 miliarde de euro. Ministrul Dan Şova a încercat să susţină tronsonul Sibiu – Braşov şi la reuniunea pe infrastructură desfăşurată la Tallinn în urmă cu trei săptămâni. Atunci, Comisia Europeană a respins ideea unei autostrăzi între Braşov şi Sibiu şi a sugerat un tren de mare viteză în următorii 20 de ani. Reprezentanţii Guvernului şi-au susţinut însă din nou punctul de vedere, iar Comisia Europeană a spus că va da un răspuns clar până la finele acestui an.
Argumentele ministrului
Primul argument pe care Dan Şova îl invocă este că varianta Braşov-Sibiu este de patru ori mai ieftină decât Piteşti-Sibiu. Al doilea argument al ministrului este că toţi banii europeni alocaţi pentru autostrăzi în exerciţiul bugetar 2014-2020 ajung la trei miliarde de euro, adică mai puţin decât ar costa doar Piteşti-Sibiu. „Trebuie să închidem Coridorul IV, scopul nostru este să ajungem de la Nădlac la Constanţa pe autostradă. De la Sibiu la Piteşti, cea mai ieftină variantă este 3,2 miliarde euro. De la Sibiu la Braşov, cea mai scumpă variantă este 900 de milioane de euro. Dacă facem numai Sibiu – Piteşti, n-avem bani s-o terminăm din banii europeni şi nici fizic n-o terminăm până în 2020“, a declarat minstrul Dan Şova. Acesta a menţionat că el a propus construirea autostrăzii Piteşti – Sibiu după 2020.
Mutarea autostrăzii de la Piteşti la Braşov loveşte puternic în cea mai importantă uzină din sudul ţării: Dacia de la Mioveni. Sindicaliştii de la Dacia au avut mai multe discuţii cu privire la efectele acestei mutări, dar şi la efectele regionalizării şi chiar iau în calcul un protest de amploare. „Mutarea autostrăzii este unul dintre motivele pentru care am dezbătut şi o vom mai face în următoarele zile. Noi aştepăm două autostrăzi: Piteşti – Sibiu şi Piteşti – Craiova ca să putem avea aceiaşi furnizori cu Ford“, a declarat Nicolae Pavelescu, liderul sindicatului Automobile Dacia.
Contraargumentele prefectului de Argeş
Propunerea ministrului Dan Şova nu le sperie însă pe autorităţile judeţului Argeş, care au contraargumente la justificarea ministrului pentru schimbarea traseului. Dacă Dan Şova vorbeşte de un cost foarte ridicat în cazul autostrăzii Sibiu – Piteşti, prefectul Cristian Soare aminteşte că 85% din fonduri vin de la Uniunea Europeană (UE) şi că autostrada Sibiu – Piteşti este un proiect prioritar al UE. Deşi ministrul Dan Şova argumentează schimbarea traseului coridorului prin prisma costului foarte mare pe kilometru al unei autostrăzi pe Valea Oltului, prefectul de Argeş spune că, din contră, nu varianta Sibiu – Piteşti este cea mai costisitoare, ci varianta Sibiu – Braşov, întrucât, prin Braşov, lungimea traseului total s-ar mări, şi, în concluzie, am avea parte de o rută ocolitoare, nu de o autostradă. Cristian Soare vine cu lămuriri liniştitoare pentru cei care-şi fac griji că Argeşul va pierde investiţia şi precizează că traseul iniţial este bătut în cuie încă din octombrie. „ Nu vreau să intru în contradicţie cu ministrul Şova, dar pot să spun că luna trecută, între 16 şi 18 octombrie, la Tallinn, în Estonia, a avut loc o reuniune unde s-au pus bazele noii politici de finanţare pentru dezvoltarea acestei reţele. La reuniune s-a stabilit în mod clar ca traseul Coridoului IV rutier să fie cel convenit iniţial: Bucureşti – Piteşti – Sibiu – Nădlac, şi nu cel cu deviere prin Braşov. Pentru tronsonul Piteşti – Sibiu, România va beneficia de un surplus de 1,2 miliarde de euro la fondurile de coeziune deja prevăzute. Sper că autostrada Piteşti – Sibiu să fie gata până în 2016“, a declarat Cristian Soare.
Între declaraţiile şi propunerile ministrului Şova şi optimismul prefectului rămânem noi, argeşenii. E clar că autostrada nu poate fi gata până în 2016, cum spune prefectul Soare, dar nici nu putem să acceptăm ca lucrările la ea să înceapă după 2020. Aşteptăm însă de la parlamentarii de Argeş să aibă intervenţii, întrebări şi interpelări pe această temă, mai ales că tronsonul de autostradă Piteşti – Sibiu a fost unul dintre punctele de interes ale tuturor campaniilor electorale.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

RSS
Follow by Email