Licitaţia pentru lucrările de reabilitare a Gării Regale va fi lansată la anul

Cea de-a şasea licitaţie pentru documentaţia necesară reabilitării Gării Regale de la Curtea de Argeş şi-a desemnat câştigătorul în aprilie anul acesta. Este vorba despre asocierea S.M. GENERAL INVEST SRL, COLAD INTERCONS SRL  şi VICAM CM S.R.L. primele două fiind din Slatina iar a treia din Craiova.

Vă reamintim că pe 17 octombrie 2019 a fost anunţată pe sistemul electronic de achiziţii publice, SICAP, licitaţia pentru „REPARAŢII, REABILITARE ŞI RESTAURARE CLĂDIRE CĂLĂTORI DIN STATIA C.F. CURTEA DE ARGES (expertiză şi DALI – clădire monument istoric)-SRCF Craiova”, de către Compania Naţională de Căi Ferate “CFR” – SA.  Potrivit anunţului de atribuire, durata de realizare a obiectivului este de două luni.

„Lucrările propuse vor ține cont de faptul că această clădire este monument istoric, ceea ce impune ca lucrările de reparații, restaurare și reabilitare să se realizeze cu material și tehnici specifice epocii de edificare a clădirii și numai cu avizul Ministerului Culturii și Identității Naționale. Atât serviciile premergătoare execuției cât și lucrările necesare vor trebui efectuate numai cu personal atestat de Ministerul Culturii și Identității Naționale pentru acest tip de obiectiv”, se arată în anunțul postat în SICAP.

Se aşteaptă un aviz de la Direcția Județeană pentru Cultură Argeș

Am întrebat purtătărul de cuvânt al CFR care este stadiul lucărărilor, având în vedere că cele două luni din anunţul postat pe SICAP au trecut. „Contractul nr. 203 din 18.03.2020, având ca obiect „Reparații, reabilitare și restaurare clădire călători din stația CF Curtea de Argeș (expertiză tehnică și DALI clădire monument istoric)”, are o durată de 24 de luni, de la data perfectării acestuia, din care 2 luni pentru întocmirea documentației, de la data prevăzută în ordinul de de prestare a serviciilor de proiectare. Menționăm faptul că, durata de prestare propriu-zisă de 2 luni, nu include perioada aferentă analizării, verificării și avizării documentației și obținerii avizelor și acordurilor necesare. Documentația a fost depusă spre avizare la Direcția Județeană pentru Cultură Argeș, cu numărul de înregistrare 518/21.09.2020. După obținerea avizării de la Direcția Județeană pentru Cultură Argeș, documentația va fi înaintată la Ministerul Culturii pentru obținerea avizului. Licitația pentru „Proiectare și Execuție reparații, reabilitare și restaurare clădire călători din stația CF Curtea de Argeș” va fi lansată în anul 2021”, se arată în răspunsul pe care l-am primit de la Serviciul Comunicare Mass-Media al companiei feroviare. Este foarte posibil ca până când avizul de la Direcția Județeană pentru Cultură Argeș va fi eliberat, până când licitaţia pentru lucrările propriu zise să aibă loc şi apoi un câştigător să fie desemnat gara să se dărâme.

În 1989 Gara Curtea de Argeş avea 95 de lucrători, acum mai are 1

Tencuiala de pe pereţi este în multe locuri căzută, plouă prin acoperiş, ceasul Paul Garnier amplasat pe faţada dinspre peroane, asemănător celui din Gara Centrală din Paris, nu mai funcţionează, maiestuosul candelabru de cristal care lumina sala de aşteptare, încăpere în care se ţineau odinioară cele mai frumoase baluri ale acelor vremuri, a fost transferat la Regionala CFR Craiova, Gara din Curtea de Argeş pierzând astfel un element decorativ excepţional, o mărturie a unei epocii unice în istoria ţării, cea a Regalităţii.

Gara din Curtea de Argeş a fost inaugurată pe 27 noiembrie 1898, dată la care a avut loc punerea în circulaţie a căii ferate Piteşti-Curtea de Argeş, având lungimea de 38,4 kilometri. A fost construită în mai puţin de unsprezece luni, la cererea Regelui Carol I, după planurile cunoscutului arhitect francez Andre Lecomte de Nouy, acelaşi care restaurase Mănăstirea Curtea de Argeş. Coordonatorul întregului ansamblu de lucrări feroviare din zonă (linia Piteşti – Curtea de Argeş, superbele gări din Bascov, Merişani, Băiculeşti, Curtea de Argeş şi alte elemente de construcţie specifice) a fost eminentul inginer Elie Radu, un adevărat artizan al Căilor Ferate Române, care, în întreaga sa activitate, a proiectat mai mult de 650 km de cale ferată, poduri, viaducte etc.

Clădirea Gării din Curtea de Argeş a fost declarată monument de arhitectură, având un design care o face să fie unică în România. Este o construcţie extrem de frumoasă, realizată după un model original francez combinat cu elemente în stil neoromânesc, dar împodobitä cu decoraţiuni care duc cu gândul la palatele din Andaluzia.

Gara a fost înfiinţată cu scopul de a înlesni deplasarea membrilor familiei regale la Mănăstirea Curtea de Argeş, după alegerea acesteia de către Regele Carol I drept necropolă regală. A primit supranumele de „Gară Regală”, pentru că toţi suveranii României înmormântaţi la Curtea de Argeş au fost aduşi în oraş cu trenul.

În perioada premergătoare anului 1989, din Gara Curtea de Argeş care era deservită de 95 salariaţi, se expediau circa 40 000 de tone de mărfuri şi plecau 40-45000 de călători lunar.

Acum, mai are un singur angajat, trenurile de persoane sunt rare, iar cele de mărfuri nu mai sunt deloc.

 

 

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

RSS
Follow by Email