La Poienari, toate clasele învaţă în sistem simultan

Copiii care locuiesc la marginea comunei se duc la şcoala din Ciofrângeni, unde se învaţă normal

Învăţământul simultan, deşi răspândit pe scară largă din cauza numărului mic de elevi, nu este ceea ce ar trebui să fie. Spun asta specialiştii din educaţie şi cadrele didactice care lucrează în acest fel.

Într-o singură oră de curs, un profesor de gimnaziu este nevoit să predea jumătate din timp unei clase și cealaltă jumătate altei clase. În timpul predării, ceilalți copii lucrează. Dar la ciclul primar învățătorii pot avea elevi de la toate cele cinci clase, spune directoarea Școlii Gimnaziale Nr. 1 din comuna Poienarii de Argeș, județul Argeș. Aceasta a explicat într-un interviu pentru Edupedu.ro că declinul demografic este cauza principală a organizării claselor de învățământ simultan, însă a subliniat faptul că acest tip de învățământ poate avea impact negativ major asupra elevilor și a dat și un exemplu – familiile care locuiesc la marginea comunei au început să-și ducă copiii în școala din comuna vecină, unde nu există clase simultane, tocmai pentru a scăpa de dezavantajele acestui tip de școală. „Pentru că la noi practic toate clasele învaţă simultan, oamenii preferă să-şi ducă la Ciofrângeni copiii, pentru că acolo se învaţă normal”, ne-a spus Ana Maria Ivan

La Școala Gimnazială Nr. 1 din Poienarii de Argeș toți elevii învață în clase simultane – în clasa a V-a sunt 3 elevi, iar într-a VI-a sunt 4. „Mă apuc și predau la clasa a V-a, clasa a VI-a lucrează. În timp ce eu predau la clasa a V-a, un elev de clasa a VI-a mă întreabă „doamna, eu aici cum fac?”. Vă dați seama că predarea mea s-a dus. Ideal ar fi ca elevii care lucrează să păstreze liniștea, în timp ce eu predau pentru clasa care nu lucrează, dar nu o să se întâmple asta niciodată”, spune profesoara de matematică Ana Maria Ivan.

O profesoară predă cinci materii

„Am avut o clasă de clasa a V-a venită dintr-un simultan de patru clase. Pentru acei elevi eu nu am mai făcut materia deloc, am stat și am făcut tot anul adunări, scăderi și înmulțiri pentru că acei copii nu știau de niciunele. Nici învățătorul nu poate să facă mare lucru într-o oră de 50 de minute cu cinci clase”, spune directoarea.

Şcoala făcută astfel este extrem de grea şi pentru elevi dar şi pentru profesori.  „Mă obosește o oră de simultan mai mult decât cinci ore la clasele normale. Încerc să țin minte unde am rămas, dar de obicei merg la caietele copiilor ca să văd unde am rămas cu predarea și să pot să continui. Am încercat să-mi fac orarul în așa fel încât într-o zi, de exemplu, să am două ore cu ei și să fac o oră cu unii și o oră cu ceilalți. În timpul acesta ceilalți să facă exerciții. Sunt nevoită să le dau exerciții mai simple un pic, ca să poată să lucreze singuri, pentru că dacă le dau exerciții mai complicate ei îmi cer ajutorul și nu mai pot să fac predarea. E extrem de greu să lucrezi aşa”, povestește Ana Maria Ivan.

În şcoala de la Poienari sunt o  educatoare, două  învăţătoare şi 10 profesori, dar aceştia din urmă predau la mai multe şcoli din zonă. „Doar o profesoară predă numai  la şcoala noastră,  dar are mozaic (predă engleză, franceză, muzică, desen, educaţie tehnologică), eu, care sunt degrevată,  şi secretara care e cu jumatăte de normă,  dar are în completare, pentru că e cadru didactic, ce nu s-a ocupat – informatică, chimie, fizică, latină”, ne-a mai spus directoarea Ivan. „În online făceam orele separate, câte jumătate de oră cu fiecare clasă, şi aveau pauze mai lungi. Din fericire nu au fost probleme cu echipamentele datorită sponsorizărilor, dar de configurarea platformei, de crearea fiecărui cont pe tabletă m-am ocupat eu. Veneau şi la şcoală cu laptopurile ori mă duceam eu la ei acasă, la calculatoare”, mai spune Ana Maria Ivan. La Poienari mai sunt 60 de elevi, de la grădiniţă până la clasa a VIII-a.

Pentru simultan se dau şi nişte sporuri, dar, spune directoarea şcolii de la Poienari, „aş prefera să nu ni-l dea şi să ne lase sa facem clase de sine stătătoare!”.

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

RSS
Follow by Email