Lucrările ar trebui să dureze trei ani și vor costa peste două milioane de euro
Compania Națională de Căi Ferate CFR SA, Regionala Craiova, a anunțat licitația pentru restaurarea gării Curtea de Argeș. Contractul pentru ”Reparații, reabilitare și restaurare clădire călători din stația CF CURTEA DE ARGEȘ (proiectare și execuție)”are o valoare estimată de 10590404.4 lei, iar data licitației este 7 noiembrie 2022. Termenul de finalizare a lucrărilor este de 36 de luni.
Potrivit sistemului electronic de achiziții publice, SICAP, prin contract ”se va realiza serviciul de proiectare (fazele DTAC și DTOE, PT+DE, actualizare deviz general (după caz), Asistență Tehnică din partea Proiectantului, obținere avize, acorduri, autorizații (după caz) și execuție lucrări pentru obiectivul de investiții Reparații, reabilitare și restaurare Clădire de Călători din stația CF Curtea de Argeș –– monument istoric”. De asemenea, ”se va realiza SERVICIUL DE PROIECTARE (fazele DTAC și DTOE, PT+DE, actualizare deviz general (după caz), Asistență Tehnică din partea Proiectantului, obținere avize, acorduri, autorizații (după caz) și EXECUȚIE LUCRĂRI”.
”Clădirea de călători din stația C.F. Curtea de Argeș se află situată în intravilanul municipiului Curtea de Argeș, pe str. 1 Mai, nr. 4, județul Argeș și are aferent un teren cu o suprafață de 19.934 mp din acte și măsurători. Acest imobil este înscris în Lista Monumentelor Istorice (…) cu denumirea „Gara” și datare 1880 și totodată face parte din situl urban „Orașul istoric Curtea de Argeș” (…). Clădirea de călători identificată cadastral ca fiind CORP C8, cu o suprafață construită de 507.00 mp este amplasată pe o suprafață de teren de 19.934 mp care face parte din domeniul public a Statului român și administrată de Ministerul Transporturilor. Lucrările propuse vor ține cont de concluziile studiilor și expertizelor de specialitate și se vor încadra în lucrări de reparații și consolidare structură de rezistență, restaurare finisaje și componente artistice din lemn, piatră, ceramică, metal, înlocuirea învelitorii, asterialei și a sistemului de colectare ape pluviale (jgheaburi și burlane), reparații locale și biocidare la șarpantă, înlocuirea instalațiilor electrice, termice și sanitare –instalații ce țin de funcționarea clădirii în regimul unei clădiri administrative în general și nu se referă la instalațiile speciale în plus care țin de funcționarea clădirii ca unitate de cale ferată. Lucrările ce se vor executa vor ține cont de caracterul de monument istoric al clădirii, ceea ce impune ca lucrările de reparații, restaurare și reabilitare să se realizeze cu materiale și tehnici specifice, compatibile cu cele originale ale clădirii și numai cu Avizul Ministerului Culturii și Identității Naționale”, potrivit SICAP.
Ofertantul va constitui o garanţie de participare în valoare de 105.000 lei. Termenul limită pentru primirea ofertelor sau a cererilor de participare este data de 7 noiembrie 2022, ora 15:00. Oferta trebuie să fie valabilă până pe 7 martie 2023.
Gara a fost inaugurată pe 27 noiembrie 1898, la doar un an de la începerea lucrărilor de construcție, când a avut loc şi punerea în circulaţie a căii ferate Piteşti – Curtea de Argeş. Cu excepţia lui Carol al II-lea, al cărui sicriu a fost adus aici în februarie 2003 cu un vehicul militar, toţi regii înmormântaţi la Mănăstirea Curtea de Argeş au fost aduşi aici pe calea ferată.
În decembrie 2017, cu câteva zile înainte ca trenul purtând sicriul cu trupul Regelui Mihai să ajungă aici, Gara Regală din Curtea de Argeş a fost acoperită cu un mesh pentru a nu se vedea starea de degradare a clădirii.
După ce meshul s-a zdrențuit și a fost dat jos, dezastrul a devenit vizibil – clădirea monument este într-o avansată stare de degradare, iar dacă lucrările nu încep prea curând Gara Regală ar putea deveni …istorie