120 de copii din 665 de elevi ai Şcolii „Mircea cel Bătrân” sunt în grija unuia dintre părinţi sau a altor rude apropiate, dat fiind că părinții pleacă la muncă în străinătate. Problemele cu care se confruntă copiii sunt destul de grave, spune consilierul psihologic al școlii, Dumitru Enache „Comunică foarte greu, evoluează spre nevroze, psihoze. Vor fi probleme în urmarea unei școli, în găsirea unui loc de muncă. Nu recomand supravegherea copiilor de către bunici sau mătuși, pentru că sistemele de valori diferă de la o generație la alta!”. În opinia consilierului, plecarea unuia dintre părinți în străinătate poate duce la destrămarea familiei, fapt de descurajează copilul. Tentația socializării în grupuri de vârstă similară este mare, iar riscurile acestei socializări sunt de alunecare a copiilor pe căi eronate, nepotrivite vârstei. Astfel, ne vedem în situația în care un copil este consumator de pornografie, sub titlu de desen animat, de după orele 12.00 noaptea. De aici și oboseala și agitația elevului în timpul orelor de curs a doua zi.
Elevi mici care stau la desene până la două noaptea
Dumitru Enache spune, cu părere de rău, că aceasta este o realitate, a întâlnit astfel de cazuri, copii care spun liniștiți „mă uit la desene animate până la 2 noaptea”, dar substratul unui desen denotă problemele cauzate, astfel consilierul va ști ce e de făcut.
„Accesul la internet este un factor teribil de dăunător elevilor, care pierd de multe ori legătura cu realitatea socială, nu au siguranța identității persoanei din spatele unui ID, sau a unui cont de pe rețelele de socializare, devenite la modă în lumea lor. Însă este un mod de a se ascunde de familia dezbinată sau de lipsa afecțiunii din cadrul unei familii, putem spune că este propriul mecanism de auto-apărare al elevilor în fața acestor evenimente neobișnuite din casele lor”, spune psihologul Şcolii „Mircea cel Bătrân”.
Bineînțeles că problema se reflectă și asupra performanțelor școlare ale acestor elevi, care se pare că sunt majoritatea scăzute. Sunt și excepții, spune profesorul Enache, cei care au rămas singuri, sau cu unul din părinți la vârsta de 14-15 ani, percep altfel situația, au deja o bază bine stabilită de ideea de familie.
Nici părinții nu scapă de vină. Cei mai mulți speră să poată suplini prezența lor cu bani, şi astfel ajung copiii să aibă bani pe mână fără să înțeleagă cu adevărat valoarea lor, sau importanța lor. Odată ce resursele financiare sunt, apar și mofturile auto-satifăcute care strică conduita elevilor. Ba chiar ajung să creadă că nu le mai trebuie școală, că se descurcă foarte bine așa, mai spune psihologul Dumitru Enache.