Locuitorii municipiului Curtea de Argeș au primit cu bucurie vestea că centrul urbei va fi modernizat, că trotuarele vor fi pavate cu granit, că vor fi piste de biciclete. După ce lucrările au început le-a mai pierit din entuziasm, iar acum mare parte din ei e revoltată.
Investiții de aproape 10 milioane de euro
La Curtea de Argeș se lucrează intens de vreo doi ani la două proiecte importante. Administrația locală implementeează mai multe proiecte, dar acestea două sunt mai vizibile – refacerea rețelei de apă în centrul orașului și reabilitarea trotuarelor plus amenajarea pistei de biciclete. Vă reamintim că ambele lucrări sunt realizate de societatea Kranz.
Montarea granitului pe trotuare se face în cadrul proiectului „Dezvoltarea unui sistem de transport modern, accesibil şi durabil în Municipiul Curtea de Argeş”. Prin acest proiect se fac staţii de încărcare maşini electrice, piste pentru biciclişti şi sunt pavate cu granit trotuarele pe o suprafaţă de 40 kmp. Valoarea totală a proiectului este de 40,837,122.56 lei, iar termenul de finalizare – 31 decembrie 2022, potrivit site-ului Primăriei. Licitaţia pentru lucrări a fost câştigată de asocierea KRANZ EUROCENTER S.R.L. (Leader),TEHNO CONSULTING SOLUTION şi STAR TRADING IMPEX S.R.L. Valoarea contractului este de 30255661.66 fără TVA. La licitaţie a depus ofertă doar asocierea de mai sus.
Tot KRANZ EUROCENTER reabilitează 16.522 metri de conducte de apă de pe străzile Victoriei cu străzile adiacente 1 Mai şi Ştefan cel Mare, Negru Vodă cu străzile adiacente Dumitru Norocea, Tudor Vladimirescu, Dumbrava, Viorelelor, Armand Călinescu, Traian, Bulevardul Basarabilor cu străzile adiacente San Nicoară, Episcop Ghenadie, Victor Ştefănescu, Matei Basarab, Mihai Bravu, Pompieri, Banu Mărăcine, Neagoe Vodă, Posada, Episcop Nichita şi strada Eroilor cu străzile adiacente Constantin Dobrescu Argeş şi 1Decembrie.
Lucrările s-au făcut pe rând – mai întâi au fost schimbate conductele de apă apoi s-a lucrat la refacerea trotuarelor cu granit și la pistele de biciclete.
Ce reclamă argeșenii
Sunt o mulțime de postări pe facebook în care argeșenii se plâng că trotuarele sunt prea înguste și că Bulevardul și-a pierdut farmecul. ”Obișnuiam să ieșim la plimbare seara pe Bulevard, era foarte frumos, răcoare, umbră de la tei. Acum nu mai avem loc eu cu soția mea, unul lângă altul”, spune un domn, iar alții sunt mai acizi. Ei reclamă că nu se văd progrese la lucrări, că nu există rampe pentru persoanele cu dizabilități și că trotuarele sunt prea înguste. ”Autorități locale care nu gândesc sau nu vor să gândească că există și oameni în cărucior. Suferim de „bordurită” gravă! (…)Ok, este șantier, dar în timpul ăsta, oamenii ar trebui să zboare? în zona Unic trebuie să mergi efectiv pe carosabil prin trafic! am vrut și eu să arat unor prieteni veniți din Germania și Norvegia orașul meu natal. Mare greșeală am făcut, vor rămâne cu o impresie „frumoasă”!, a scris Mihnea Răducu pe facebook, locul în care cetățenii își varsă oful.
Între paranteze fi spus, spiritul civic se manifestă doar online, căci la o dezbatere publică pe teme importante pentru oraș nu participă nimeni.
Ce răspunde primarul
Primarul Constantin Panțurescu pare cumva sâcâit de aceste discuții care i-au ajuns precis la urechi.
”Niciun trotuar nu s-a îngustat, acolo unde am putut le-am mărit”, ne-a spus încă de la început edilul. Despre cele din zona Bisericii Domnești spune că sunt așa ”de când au făcut lucrări voievozii”, și ne îndeamnă să ne uităm vizavi, unde trotuarul este mai larg.
La intrarea pe Bulevard dinspre Biserica Domnească trotuarul este cel mai îngust, spun oamenii, dar primarul nu e de acord cu asta. ”Nu e adevărat. Am făcut pista de biciclete pentru că oricum mergeau bicicliștii pe trotuar, printre oameni. Acum au locul lor pe unde să circule, deci am împărțit trotuarul între bicicliști și pietoni, fiecare știe pe unde trebuie să meargă, deci nu ne vom mai ciocni de bicicliști pentru că au pista lor”, ne-a declarat primarul. ”Să treacă pe trotuarul de vizavi și să circule pe acolo, să vadă cât e trotuarul care nu a fost îngustat”, mai spune primarul Panțurescu. El precizează că în noiembrie lucrările vor fi gata.
Nu doar îngustimea trotuarelor este reclamată de cetățeni ci și modul în care au fost puse pavele de granit. Oamenii spun că plăcile se mişcă, sunt puse la înălţimi diferite, uneori trotuarul este în pantă iar pavelele nu sunt montate drept, etc. Toate aceste reclamaţii au ajuns şi la urechile managerului de proiect, secretarul general al Primăriei, Janina Zarioiu. Aceasta a ţinut să le spună consilierilor locali în februarie că „în primăvară, echipa Unităţii Administrativ Teritoriale Municipiul Curtea de Argeş va verifica peste tot. Dacă sunt probleme, vor fi reparate, altfel nu se va face nicio recepţie. De altfel, nu s-a făcut nicio recepţie până acum, lucrarea este în curs”, a declarat Zarioiu.
Ce presupune proiectul
Proiectul aflat în implementare și la care lucrează Kranz se numește ” Dezvoltarea unui sistem de transport modern, accesibil si durabil in Municipiul Curtea de Argeș”. Iar Obiectivul general al proiectului vizează creșterea mobilității urbane în municipiul Curtea de Argeș prin dezvoltarea unui sistem de transport modern integrat, accesibil și durabil, care să contribuie la reducerea emisiilor de carbon, conform site-ului Primăriei.
Obiectivele specifice ale proiectului sunt Dezvoltarea rețelelor de piste dedicate circulației bicicletelor și înființarea sistemelor de închiriere a bicicletelor: dezvoltarea rețelelor de piste cu 4.061 km dedicate circulației bicicletelor şi înființarea a 4 sisteme de închiriere a bicicletelor; 15 locații pentru parcări pe termen scurt în vecinătatea principalelor puncte de interes; Dezvoltarea infrastructurii necesare utilizării autovehiculelor electrice sau hibride: dezvoltarea infrastructurii necesare utilizării autovehiculelor electrice sau hibride prin amenajarea a 7 puncte de încărcare pentru aceste tipuri de mașini; Intervenții la infrastructura stradală şi pietonală: reabilitarea si modernizarea trotuarelor si a zonelor pietonale inclusiv pentru persoane cu dizabilități; lucrări pentru dirijarea și siguranța circulației fluxurilor de pietoni, semnalizarea si amenajarea trecerilor de pietoni; Dotare cu 9 aparate de taxare pentru autovehicule (parcometre).
Perioada de implementare a proiectului este 01.05.2017 – 31.12.2022, iar valoarea totala a proiectului 41,441,642.56 lei, din care contribuția UE( FEDR) 34.632.518,86 lei, contribuție Buget National 5.296.738,15 lei și contributia Beneficiarului 1.512.385,55 lei.