Serviciul Public de Gospodărire Comunală (SPGC) a cumpărat în 2010 şi în 2011 motorină cu un preţ mult mai mare decât cel de la pompă, după cum aţi aflat din numerele anterioare ale ziarului nostru. Licitaţiile au fost publicate pe SEAP (Sistemul Electronic de Achiziţii Publice) şi au respectat regulile, ne-a spus directorul SPGC, Ioan Ghiţă. În urma respectării regulilor, Serviciul Public a cumpărat, în 2010, 240.000 de litri de motorină la un preţ total de 325.698 de euro. În urma calculelor reiese că litrul de motorină achiziţionat anul trecut de SPGC a fost plătit cu 5,7 lei, în condiţiile în care presa de specialitate nota faptul că la sfârşitul lunii septembrie 2010 un litru de motorină euro diesel putea fi achiziţionat cu 4,44 lei pe litru la benzinăriile Petrom, iar în acea perioadă se înregistra un vârf de tarif. În primăvara lui 2010, spre exemplu, motorina costa sub 4 lei litrul.
Când oferta e inacceptabilă
Anul acesta SPGC a cumpărat 180.000 de litri de motorină cu 12,28 miliarde de lei vechi, adică 235.889, plus TVA. Litrul de combustibil a fost achiziţionat cu 6,82 de lei, în condiţiile în care acum nu depăşeşte 5,6 de lei litrul. În cei doi ani, diferenţa de preţ la motorina cumpărată de SPGC este de peste 5 miliarde de lei vechi. După cum aţi citit în numărul de ieri al ziarului nostru, într-una din legile care reglementează achiziţiile publice, HG 925, la articolul 36, dă posibilitatea celor interesaţi să evite astfel de situaţii, când preţul final este mult mai mare decât cel estimat. „Oferta este considerată inacceptabilă în următoarele situaţii (…)e) preţul, fără TVA, inclus in propunerea financiară, depăşeşte valoarea estimată comunicată prin anunţul/invitaţia de participare şi nu există posibilitatea disponibilizării de fonduri suplimentare pentru îndeplinirea contractului de achiziţie publică respectiv; e1) preţul, fără TVA, inclus în propunerea financiară, depăşeşte valoarea estimată comunicată prin anunţul/invitaţia de participare şi, deşi există posibilitatea disponibilizării de fonduri suplimentare pentru îndeplinirea contractului de achiziţie publică respectiv, se constată existenţa a cel puţin uneia din următoarele situaţii:
– preţul este cu mai mult de 10% mai mare decât valoarea estimată prevăzută in anunţul/invitaţia de participare”.
Câte parcări se puteau face
Directorul SPGC, Ioan Ghiţă, a prezentat la o şedinţă anterioară a Consiliului Local un deviz estimativ al programului de lucrări pe anul acesta, preţurile luate în calcul fiind cele din 2010. Prin urmare putem să aflăm astfel cam câte lucruri s-ar fi putut face la Curtea de Argeş cu cele 5 miliarde date în plus la motorina cumpărată anul trecut şi anul acesta.
Astfel, toate plombările care se fac în 2011 pe străzile din Curtea de Argeş costă 1,58 miliarde de lei vechi. Toată parcarea din cartierul Banu Mărăcine costă, conform aceluiaşi deviz, 1,54 miliarde de lei vechi, iar întreţinerea tuturor băncilor din oraş – 200 de milioane.
De altfel, modernizarea clădirii Primăriei a costat 8 miliarde de lei vechi, iar primarul Nicolae Diaconu îşi propusese să cheltuiască 13 miliarde pentru sistematizarea pe verticală a Primăriei.