Deputatul Andrei Gerea a lansat o interpelare pe adresa ministrului transporturilor în legătură cu acea cale ferată Vâlcele – Râmnicu Vâlcea. Vă amintiţi, probabil, de perioada de dinainte de 1989, când se lucra, cu frenezie chiar, la acest obiectiv. Mulţi visau la perioada în care trenul va trece peste casele lor şi argeşenii vor putea ajunge la Vâlcea repede, cu trenul. După 1990, lucrările au fost sistate, şi s-a furat tot ce s-a putut. Pe unele porţiuni au fost luate şi şinele, mulţi cetăţeni reuşind să-şi ţină familiile cu furăciunile făcute acolo. Iată interpelarea făcută de deputatul Gerea: „Linia de cale ferată Vâlcele-Râmnicu Vâlcea este un obiectiv de investiţii a cărui realizare a fost aprobată încă din anul 1978. Lucrările au demarat în 1979 dar au fost întrerupte în 1996, lucru care a dus, în ultimii 12 ani, la degradarea obiectelor rămase.
Obiectivul este de importanţă naţională, el fiind succesiv inclus în toate programele de guvernare, precum şi în Lista proiectelor prioritare identificate de România împreună cu U.E. şi care urmează a fi realizate până în anul 2015, conform Legii nr. 203/16.05.2003 publicată în M.O. nr. 89/26.01.2005. Importanţa sa rezultă prin faptul că se creează condiţiile pentru o nouă rută eficientă de trafic feroviar între sud-estul şi estul ţării prin scurtarea distanţei de transport cu 107 km. De asemenea, realizarea acestui proiect va asigura 5000 de locuri de muncă pe durata de 5 ani a execuţiei sale.
Având în vedere că anul 2009 este anul finalizării proiectului tehnic şi al detaliilor de execuţie, precum şi al demarării lucrărilor, vă rog respectuos să mă informaţi cu privire la stadiul proiectului”.
Nu sunt bani
Ministrul transporturilor, Radu Berceau, nu ne dă speranţe în ceea ce priveşte calea ferată. Iată ce a răspuns „În perioada 2005 – 2008 au fost efectuate investigaţiile necesare elaborării noilor soluţii tehnice şi reactualizării indicatorilor tehnico-economici ai obiectivului LINIE NOUĂ DE CALE FERATĂ VÂLCELE – RÂMNICU VÂLCEA.
În Monitorul Oficial al României nr. 87 din 4.02.2008, Partea I, a fost publicată Hotărârea Guvernului României numărul 104 din 30.01.2008, pentru aprobarea schimbării soluţiilor tehnice şi reactualizăriii indicatorilor tehnico economici ai obiectivului d einvestiţii LINIE DE CALE FERATĂ VÂLCELE – RÂMNICU VÂLCEA.
Începând cu ultima parte a anului 2008 se negociază cu executantul lucrărilor actualizarea condiţiilor contractului în raport cu legislaţia română în vigoare.
Pentru anul 2009 nu a fost stabilită alocaţia bugetară la acest obiectiv”.
Cine ar avea de câştigat
Dacă lucrările ar continua, toată zona ar avea de câştigat. În primul rând s-ar crea locuri de muncă, de ordinul miilor, conform estimărilor specialiştilor, iar calea ferată, unică în lume, ar fi folosită de mulţi. Acest traseu scurtează serios distanţele dintre regiunile ţării. Bugetul nu prevede, însă, bani pentru acest obiectiv şi nici nu trebuie să ne aşteptăm la minuni, cel puţin de la acest minister.