Despre posibilitatea ca Bulevardul Basarabilor, principala arteră a oraşului, să devină zonă pietonală se vorbeşte de mult timp la Curtea de Argeş. De 20 de ani fiecare ales local, primar ori consilier, a propus acest lucru, sub o formă sau alta. Nimeni nu a avut însă curaj să pună în practică această idee pentru că la Curtea de Argeş străzile sunt puţine iar traficul e din ce în ce mai aglomerat. Blocarea centrului pentru autovehicule ar duce la blocarea altor străzi principale pe care oricum se circulă cu dificultate.
Municipiul are însă un plan de mobilitare urbană, după cum aţi aflat din ziarul nostru, plan realizat de specialişti. Iar acesta prevede transformarea Bulevardului într-o zonă semi-pietonală.
„Amenajare zonă cu prioritate pentru pietoni („shared space-spații partajate)”, se numeşte investiţia care ar fi trebuit făcută între 2017 – 2020.
Un plan frumos, doar pe hârtie
„Această intervenție presupune crearea unei zone cu caracter prioritar pietonal (semi-pietonale, de tip „shared space”-spații partajate), care să pună în valoare și sä protejeze patrimoniul cultural și arhitectonic dezvoltat pe axa reprezentată de Bdul. Basarabilor, între obiectivele Curtea Domnească și Mănăstirea Argeşului. Cu avizul autorităților competente în domeniul siguranței rutiere vor fi create spații semi-pietonale dedicate circulației pietonilor și vehiculelor de transport public local cu propulsie electrică, fără diferențe de nivel între sectoarele dedicate celor două moduri. Această intervenţie va fi integrată cu altele care au ca obiectiv descurajarea utilizării autoturismului personal, urmărindu-se în același timp ca problemele de trafic să nu fie relocate în alte zone. Implementarea măsurii va conduce Ia degrevarea zonei de traficul rutier (cu execeptia mijloacelor de transport public local electrice) și efectele externe asociate acestuia (poluare chimică și fonică), oferind spațiul circulației cu mijloace prietenoase cu mediul (pietonal, cu bicicletă, cu transportul public)”, potrivit planului de mobilitate urbană. Investiţia se ridică la 4.560.000 euro, şi ar fi asigurată din bugetul local şi din POR 2014-2020.
Lucrurile arată bine pe hârtie, dar nu e clar cum s-ar putea face asta, ce presupune zona “semi-pietonală”. Pe unde ar avea voie pietonii şi pe unde maşinile, când au restricţii oamenii şi când autoturismele, ce înseamnă “zonă cu caracter pietonal”, opresc maşinile să treacă pe mijlocul străzii pietonii, sunt doar câteva dintre întrebările la care planul de mobilitate urbană un are un răspuns.
Cred ca este obligatorie organizarea unui referendum local pe aceasta tema