Autostrada Curtea de Argeş – Sibiu, un vis din ce în ce mai îndepărtat

Noul ministru al Transporturilor, clujeanul Ioan Rus, invitat la o emisiune la Realitatea TV zilele trecute, a vorbit şi despre autostrada Piteşti Sibiu. Din păcate pentru noi, argeşenii, care vedem în realizarea acesteia o şansă, poate singura, de dezvoltare a zonei, tronsonul Curtea de Argeş – Sibiu pare să fi ieşit din nou din atenţia oficialilor din Ministerul Transporturilor.
Încă de la începutul discuţiei Rus ne-a dat o veste proastă –  „Construcţia autostrăzii Piteşti – Sibiu va dura şi va fi extrem de scumpă”, a declarat ministrul Transporturilor, Ioan Rus, citat de economica.net.
Chiar dacă autostrada figurează în Master Planul de transporturi, al cărui proiect va fi finalizat pe 31 august, ea va fi realizată „în cele din urmă”, dar „costurile ar putea ajunge la 30 milioane de euro pe kilometru”, a spus Rus.
Acesta a subliniat că, practic, tronsonul Curtea de Argeş – Sibiu va fi „un nou Transfăgărăşan”, iar studiul va dura un an şi proiectul tehnic încă un an.
„Dacă în trei ani ştim să rezolvăm o ieşire pe partea de sud spre Europa şi doar peste 5-6 ani o să avem autostrada între Curtea de Argeş şi Sibiu ar fi foarte bine, pentru că am rezolva 70% din problemă în următorii doi ani”, a afirmat ministrul Transporturilor la Realitatea TV.
Nu doar locuitorii şi administraţiile publice locale din zona Curtea de Argeş îşi doresc această autostradă, ci şi cel mai mare contributor la PIB-ul României, Grupul Renault, care deţine uzina auto Dacia de la Mioveni. Accesul facil către frontieră, la Arad, este o prioritate pentru Dacia-Renault în condiţiile în care zilnic există un flux de 350 de camioane cu autoturisme care pleacă de la Mioveni spre graniţă şi invers, iar economiile sunt estimate la 30 de euro pe autoturism transportat, precizează economica.net. Lovitura de graţie ne-a dat-o Rus când a spus că „până la construcţia autostrăzii se ia în calcul inclusiv construcţia a încă unui drum între Sibiu şi Piteşti, astfel încât autoturismele şi camioanele să circule pe drumuri separate”.
La învestirea în funcţie, ministrul declara că are ca prioritate autostrada Piteşti Sibiu
Noul ministru al Transporturilor şi-a schimbat declaraţiile în doar câteva zile în privinţa autostrăzii Piteşti Sibiu. În programul său de guvernare, publicat de Ziarul Financiar la învestirea acestuia în funcţie, scria clar că principalele sale priorităţi „sunt legate de dezvoltarea infrastructurii de autostrăzi cu Fonduri Europene pe tronsonul Piteşti – Curtea de Argeş – Sibiu, legatură care are cel mai ridicat trafic de marfă din România, componentă strict necesară pentru susţinerea şi dezvoltarea platformelor industriale de la Craiova, Piteşti, Vâlcea, Sibiu, Sebeş, atât în industria de automobile, dar şi în cea chimică şi petroliereră”. Ioan Rus declara atunci că „un alt beneficiu este şi dezvoltarea turismului din zonă şi crearea unei legături sigure şi rapide cu litoralul românesc”. Ori a uitat ce a spus şi ce a scris în propriul program de guvernare, ori nu îi mai pasă.
Studiul de fezabilitate pentru autostrada Piteşti – Sibiu a fost scos la licitaţie
După cum aţi aflat dintr-un număr anterior al ziarului nostru, de curând, Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România (CNADNR) a scos la licitaţie „revizuirea/actualizarea studiului de fezabilitate pentru Autostrada Sibiu-Piteşti”. Potrivit economica.net,  ofertanţii trebuie să se ocupe, în cadrul aceluiaşi contract, şi de „pregătirea documentaţiei necesare în vederea transmiterii aplicaţiei de finanţare din Fonduri Structurale”. Valoarea totală a contractului este de circa 43 de milioane de lei, fără TVA, iar câştigătorul licitaţiei trebuie să finalizeze studiul în 12 luni de la data atribuirii contractului. Termenul-limită de depunere a ofertelor a fost 27 iulie, dar au apărut numeroase contestaţii, unii dintre contestatari cerând amânarea termenului.
Alt ministru, altă promisiune
În iunie, în plină campanie electorală, la Primăria Curtea de Argeş s-a aflat ministrul de atunci al Transporturilor, Dan Şova. Acesta a susţinut o conferinţă de presă după întâlnirea cu alegătorii, iar principala temă a fost, cum era de aşteptat, autostrada Piteşti Sibiu. Şova a vrut să facă „istoria” acestei bucăţi de autostradă ca să se „lămurească” toată lumea.
 „Nicio guvernare, începând cu 1 ianuarie 2007 până la 31 decembrie 3013, nu a băgat acest proiect la finanţare. În perioada 2007 – 2013 singurul lucru care s-a făcut a fost, în 2008, un studiu de fezabilitate, făcut în bătaie de joc, care de altfel a fost respins, tot în 2008, de Comisia Europeană. În 2013 am obţinut finanţare pentru studiul de fezabilitate de la Comisia Europeană, au fost alocaţi 28 de milioane de euro pentru acest studiu de fezabilitate, cu un termen de 24 de luni termen de realizare, dar noi am propus 12 luni. În 2015 vor începe lucrările pe două tronsoane, Sibiu – Boiţa, şi pe Piteşti Curtea de Argeş cu bretea tot în regim de autostradă spre Râmnicu Vâlcea. Aceste două se vor termina în 2017, iar centrul autostrăzii, între Curtea de Argeş şi Boiţa se va termina până în 2019. Acestea sunt termenele realiste, cu precizarea că se vor realiza din alocarea financiară 2014 – 2020”, a declarat ministrul Dan Şova.
Probabil că autostrada se va face cândva. Numai că acum nimeni nu ştie exact când.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

RSS
Follow by Email