Argeşenii reclamă, dar nimeni nu îi aude! „CEZ şi Distrigaz îşi bat joc de noi!”

#Abonaţii de la Arefu, Sălătrucu ori Nucşoara sunt nevoiţi să meargă până la Piteşti pentru o hârtie

#Legea este însă foarte clară – un centru de relaţii cu clienţii trebuie să existe în fiecare municipiu, dar obligatoriu este ca distanţa pe care o parcurg abonaţii până la un centru să nu fie mai mare de 50 de kilometri

#Aleşii locali trebuie să ia atitudine împotriva abuzurilor la care sunt supuşi cetăţenii din localităţile pe care le conduc

Argeşenii au ajuns bătaia de joc a firmelor mari care furnizează utilităţile, CEZ şi Distrigaz. Din cauza desfiinţării centrelor locale de relaţii cu clienţii, s-a ajuns la situaţii aberante în care un abonat trebuie să parcurgă peste 50 de kilometri pentru o informaţie sau o hârtie. Sigur, se încalcă astfel legea, dar cine se mai împiedică de asta?!

 

O scurtă recapitulare

În 2010 se desfiinţa Centrul de Relaţii cu Clienţii Distrigaz de la Curtea de Argeş. 15.000 de abonaţi din Curtea de Argeş, plus alte câteva zeci de mii din comunele din zonă, trebuie să meargă la Piteşti, de atunci, pentru orice problemă, să stea la coadă ore în şir, iar când ajung la ghişeu îi serveşte un domn din Curtea de Argeş care lucra aici la biroul societăţii înainte de a fi desfiinţat. Deci, decât să plătească un salariat care să stea la Curtea de Argeş, Distrigaz a preferat să plimbe zeci de kilometri zeci de mii de oameni, clienţi pe care ar trebui să îi respecte şi care plătesc facturi. „Domnule primar, vă rog să faceţi demersuri către Distrigaz să înfiinţeze un punct de informare pentru cetăţeni la Curtea de Argeş, pentru că acum orice informaţie trebuie luată de la Piteşti. Pentru orice, absolut orice, e nevoie ca cetăţenii să meargă la Piteşti, şi nu e normal să obligi 15.000 de cetăţeni să meargă la Piteşti pentru orice informaţie şi pentru orice problemă”, cerea consilierul local Gabriel Jubleanu la şedinţa de la sfârşitul lunii iunie 2011. Nicio oficialitate nu a cerut nimic, iar argeşenii continuă şi acum să meargă la biroul Distrigaz de la Piteşti pentru orice informaţie.

Cozi, nervi şi bani pierduţi

Ion Popa şi-a cumpărat un apartament şi trebuie să deschidă o partidă de gaze pe numele lui. A trebuit, fireşte, să meargă la Piteşti pentru asta, să piardă timp şi bani, dar nu numai atât. La Piteşti a trebuit să stea la o coadă imensă, pentru că sunt puţini angajaţii Distrigaz de la ghişeu. „E nevoie de două copii după cartea de identitate, două copii după contractul de vânzare – cumpărare, o factură mai veche la gaze, în copie, şi indexul contorului la gaze, la zi. Birocraţie, ce mai”, ne-a povestit omul. Programul este de luni până vineri între orele 8,30 – 16,00. „Domnule, credeam că ăştia care au luat Distrigazul se vor purta cu noi aşa cum se poartă cu clienţii lor din alte ţări, dar nu cred că e aşa. Să-i văd eu în Franţa pe ăştia de la GDF Suez dacă-i plimbă pe francezi dintr-un oraş în altul pentru o schimbare de partidă”, ne-a mai spus bărbatul.
CEZ, aceeaşi politică

Pentru ca nimeni să nu mai aibă vreo iluzie cu privire la grija pe care firmele acestea o au pentru abonaţii lor, dar nici cu privire la respectarea legii, câţiva ani mai târziu şi CEZ a închis porţile Centrului de Relaţii cu Clienţii din Curtea de Argeş. Centrul nu se adresa doar celor din oraş, ci şi abonaţilor din comunele apropiate sau mai îndepărtate.

În octombrie 2014, într-o dimineaţă, fără ca vreo autoritate locală să fi fost prevenită, pe uşa de la intrarea în sediul Centrului de Relaţii cu Clienţii CEZ a apărut un anunţ sec potrivit căruia Centrul se mută la Piteşti. Dacă de la Curtea de Argeş până la Centrul de Relaţii cu Clienţii din Piteşti sunt 39 de kilometri, de la Arefu ori Nucşoara sunt peste 50 de kilometri.

Tanti Filofteia are 73 de ani şi locuieşte singură la Nucşoara. Are curent, dar se gândeşte că lampa cu gaz era mai bună. Costa mai puţin, şi nu îi aducea atâta probleme. Când soţul i-a murit, schimbarea partidei de curent pe numele ei a fost un coşmar pe care nu îl va uita cât va trăi. La fel a păţit şi Maria Tudose din Cepari. Femeii i-a murit mama şi trebuie să ajungă la Piteşti, acolo unde a fost de cinci ori în viaţă, ca să schimbe „partida de curent pe numele ei”. E disperată, şi ar prefera să rămână pe întuneric decât să facă o aşa excursie, costisitoare şi grea. Şi totuşi, poveştile triste nu mişcă pe nimeni.

Legea trebuie respectată

Nu e doar inuman să porţi astfel pe drumuri oameni bătrâni şi săraci, ci şi ilegal. Din 19 august 2014 sunt în vigoare prevederile noului Regulament privind racordarea utilizatorilor la reţelele electrice de interes public, aprobat prin Ordinul ANRE (Autoritatea Naţională de Reglementare în domeniul Energiei) nr. 59/2013 şi publicat în Monitorul Oficial nr. 517 bis/2013. La capitolul V, Dispoziţii finale şi tranzitorii, art.66, Regulamentul prevede cât se poate de clar – Operatorii de distribuție au obligația de a organiza centre teritoriale de relații cu utilizatorii la distanţe rezonabile pentru aceștia. Operatorii de distribuție concesionari au obligația de a organiza centre teritoriale de relații cu utilizatorii de regulă în fiecare municipiu situat în zona acoperită de contractul de concesiune, dar astfel încât utilizatorii să nu fie nevoiți să parcurgă o distanță mai mare de 50 km până la un centru teritorial. Regula este ca un centru să existe în fiecare municipiu, dar obligatoriu este ca distanţa pe care o parcurg abonaţii până la un centru să nu fie mai mare de 50 de kilometri.

 

Pentru ca legea să fie respectată, iar CEZ şi Distrigaz să nu-şi mai bată joc în acest hal de abonaţii lor, consumatori captivi oricum, e nevoie ca cei pe care argeşenii i-au ales să se implice. Primarii tuturor localităţilor din nordul Argeşului trebuie să facă demersurile necesare pentru reînfiinţarea centrelor de relaţii cu clienţii ale celor două societăţi. Este nu o datorie, ci o obligaţia pe care o au.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

RSS
Follow by Email