Te informam ca site-ul nostru foloseste cookie-uri, iar prin navigarea pe site iti exprimi acordul asupra folosirii acestora. 

Liberalii solicită Guvernului reabilitarea urgentă a Gării Regale din Curtea de Argeş

Category: Social Published: Thursday, 09 May 2019 Written by Interes argesean

Deputatul PNL de Argeş, Dănuţ Bica, se declară revoltat de modul iresponsabil în care autorităţile implicate lasă să se prăbuşească clădirea Gării Regale din Curtea de Argeş, o adevărată bijuterie arhitecturală şi un simbol al modernizării României:

,,Gara din Curtea de Argeş a fost inaugurată pe 27 noiembrie 1898, dată la care a avut loc şi punerea în circulaţie a căii ferate Piteşti-Curtea de Argeş. A fost construită în mai puţin de unsprezece luni, la cererea Regelui Carol I, după planurile cunoscutului arhitect francez Andre Lecomte de Nouy, acelaşi care restaurase şi Mănăstirea Curtea de Argeş. Coordonatorul întregului ansamblu de lucrări feroviare din zonă (linia Piteşti-Curtea de Argeş, superbele gări din Bascov, Merişani, Băiculeşti şi Curtea de Argeş şi alte elemente de construcţie specifice) a fost eminentul inginer Elie Radu, un adevărat artizan al Căilor Ferate Române.

Clădirea Gării din Curtea de Argeş a fost declarată monument de arhitectură, având un design care o face să fie unică în România. Este o construcţie extrem de frumoasă, realizată după un model original francez combinat cu elemente în stil neoromânesc, dar împodobită şi cu decoraţiuni care duc cu gândul la palatele din Andaluzia.

Gara a fost înfiinţată şi cu scopul de a înlesni deplasarea membrilor familiei regale la Mănăstirea Curtea de Argeş, după alegerea acesteia drept necropolă regală de către Regele Carol I. A primit supranumele de „Gară Regală” pentru că toţi suveranii României înmormântaţi la Curtea de Argeş, cu excepţia lui Carol al II-lea, au fost aduşi în oraş cu trenul.

În perioada premergătoare anului 1989, din Gara Curtea de Argeş se expediau circa 40.000 de tone de mărfuri şi plecau 40-45.000 de călători lunar.

În prezent Gara se află în subordinea Regionalei CFR Craiova şi este funcţională, la un nivel foarte redus, doar pentru transportul de persoane. Deşi este o bijuterie arhitecturală şi este amplasată la confluenţa unor drumuri importante, această clădire, care are o simbolistică specială atât pentru municipiul Curtea de Argeş, cât şi pentru istoria ţării noastre, din cauza neglijenţei autorităţilor a ajuns într-o avansată stare de degradare. Tencuiala de pe pereţi este în multe locuri căzută, plouă prin acoperiş, ceasul Paul Garnier amplasat pe faţada dinspre peroane, asemănător celui din Gara Centrală din Paris, nu mai funcţionează, maiestuosul candelabru de cristal care lumina sala de aşteptare, încăpere în care se ţineau cele mai frumoase baluri ale vremurilor de odinioară, a fost transferat la Regionala CFR Craiova, Gara din Curtea de Argeş pierzând astfel un element decorativ excepţional, o mărturie a unei epocii unice în istoria ţării, cea a Regalităţii. Pentru a nu se vedea în ce hal a ajuns perla Căilor Ferate Române, în luna decembrie 2017, cu ocazia funeraliilor Regelui Mihai I, pereţii exteriori ai acesteia au fost acoperiţi cu mashuri. A trecut tristul eveniment, au plecat televiziunile, au plecat şi guvernanţii, iar argeşenii au rămas cu nişte pânze care în prezent sunt parţial desprinse, atârnând dizgraţios pe una dintre cele mai reprezentative clădiri pentru istoria noastră modernă!”

Deputatul PNL Dănuţ Bica solicită guvernanţilor ca măcar de 10 Mai, Ziua Regalităţii, fostă zi naţională a României, să facă un gest de normalitate şi să demareze în mod real acţiunile de reabilitare şi restaurare la Gara Regală din Curtea de Argeş:

,,În acest context, consider că reabilitarea Gării Regale din Curtea de Argeş, singurul Oraş Regal din ţară şi menţinerea sa în circuitul feroviar, dar şi în cel turistic, constituie o obligaţie morală şi cel mai potrivit omagiu ce poate fi adus făuritorilor României Mari. Au fost iniţiate mai multe proceduri de achiziţie a serviciilor de reabilitare şi restaurare a clădirii, care nu au avut nicio finalitate până în ziua de astăzi. Primăria Municipiului Curtea de Argeş şi-a exprimat în ultimii ani dorinţa de a prelua Gara în administrare, cu asigurarea că va păstra destinaţia clădirii, dar şi cu promisiunea refacerii ei. Din păcate, şi aceste demersuri au rămas la faza de intenţii. Din aceste motive, de peste 2 ani mă lupt să conving Guvernul să realizeze acele investiţii care sunt absolut necesare pentru restaurarea superbei clădiri. Am transmis interpelări repetate miniştrilor de resort şi am propus amendamente în acest sens cu ocazia adoptării Legii bugetului de stat pentru anii 2018 şi 2019, care, din păcate, au fost respinse prin vot de către parlamentarii PSD şi ALDE.

Cei puşi de Liviu Dragnea să conducă ţara nu sunt numai incompetenţi, ci şi cinici. Domnul Ministru Cuc s-a plimbat recent cu un tren spre litoral. De ce nu se urcă şi într-unul care merge de la Bucureşti la Curtea de Argeş? Ar putea astfel să înţeleagă că Gara Regală din Oraşul Basarabilor nu este o haltă pe traseul unui tren local, ci un simbol al modernizării României. La funeraliile Majestăţii Sale Mihai I, mulţi demnitari ai PSD şi ALDE s-au înghesuit să se fotografieze la Curtea de Argeş, promiţând că vor reabilita în cel mai scurt timp clădirea realizată în cea mai glorioasă perioadă din istoria ţării noastre. A trecut un an şi jumătate de atunci şi nu au făcut NIMIC, aşa cum pe noi, românii, ne consideră tot un NIMIC. Domnule Dragnea, noi nu suntem o naţiune de NIMIC! Dacă Guvernul dumneavoastră se tot laudă că 2019 va fi un an al investiţiilor, nu îi cer să mute Carpaţii din loc, ci, în condiţiile în care a demonstrat că este incapabil să implementeze proiecte noi de infrastructură, măcar să restaureze şi să conserve ceea ce au construit înaintaşii noştri, adică cele mai importante clădiri de patrimoniu, printre care, la loc de cinste, se regăseşte şi Gara Regală din Curtea de Argeş.”

 

Hits: 411

Leave your comments

0 / 800 Character restriction
Your text should be in between 10-800 characters

Comments