Pe 27 noiembrie, Gara Regală împlineşte 120 de ani

Category: Social Published: Tuesday, 27 November 2018 Written by Interes argesean

Arhitectul italian Giulio Magni a primit, în 1898, o comandă pentru realizarea a două gări (aproape identice) și a unei halte pe liniile Pitești - Curtea de Argeș și Adjud - Comănești - Ghimeș, ambele linii executate sub coordonarea inginerului român Elie Radu, potrivit wikipedia.org. Gările gemene din Curtea de Argeș și Comănești reprezintă o ilustrare a viziunii lui Magni asupra stilului național, el combinând elemente cu certe filiații în arhitectura romanică cu motive și materiale de tip oriental, asimilate pe filieră bizantină.

Destinată să servească linia Pitești – Curtea de Argeș, în lungime de 38,4 kilometri, gara din Curtea de Argeş a fost inaugurată pe 27 noiembrie 1898, dată la care s-a dat în folosință și linia de cale ferată.

Decorațiile exterioare sunt realizate cu brâuri de ceramică smălțuită executate de meșteri italieni, iar ancadramentele ușilor și ferestrelor sunt făcute tot din cărămidă smălțuită. Pentru învelitoarea acoperișului s-au folosit solzi de ardezie. Dimensiunile mici ale solzilor au permis urmărirea conturului nervurilor bolților.

Din cauza neglijenței CFR, proprietarul monumentului, gara se găsește într-o avansată stare de degradare. Tencuiala de pe pereți este în multe locuri căzută, plouă prin acoperiș, ceasul Paul Garnier amplasat pe fațada dinspre peroane, asemănător celui din Gara Centrală din Paris, a fost luat pentru a fi reparat, dar nu a mai fost adus înapoi până acum, maiestuosul candelabru de cristal care lumina sala de așteptare, încăpere în care se țineau odinioară cele mai frumoase baluri ale acelor vremuri, a fost transferat la Regionala CFR Craiova, Gara din Curtea de Argeș pierzând astfel un element decorativ excepțional.

La 120 de ani de la inaugurare, gara este aproape o ruină şi nu se întrevede nimic bun pentru ea.

Hits: 295

Leave your comments

0 / 800 Character restriction
Your text should be in between 10-800 characters

Comments