Proprietarii de hoteluri şi pensiuni de pe Transfăgărăşan au ajuns la capătul puterilor! Ei au dat în judecată CNAIR, alte 10 procese urmează

Category: Social Published: Monday, 03 September 2018 Written by Interes argesean

De aproape patru luni, cinci operatori de turism se judecă cu Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere, şi cer ca Transfăgărăşanul să fie deschis şase luni pe an, şi nu patru luni ca până acum. Omul de afaceri Dumitru Grecu, iniţiatorul procesului şi unul dintre cei mai mari promotori ai Transfăgărăşanului, spune că sunt pierderi  de milioane de euro cauzate de faptul că Transfăgărăşanul este deschis doar patru luni pe an. Operatotii din turism cer modificarea regulamentului de funcţionare a DN 7C – Transfăgărăşan ce permite ca porţiunea de maximă frumuseţe a drumului să rămână după iarnă închisă, inclusiv în luna iunie a fiecărui an.

Procesul a fost deschis pe 2 mai la Tribunalul Argeş, are următorul termen în octombrie şi are drept cauză nemulţumirea a cinci firme argeşene din domeniul turismului, cauzată de faptul că turiştii nu au cum să ajungă la unităţile de cazare din cauza închiderii drumului de către Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR).

Unul dintre cele mai importante obiective turistice din România, descris de cei de la Top Gear cel mai frumos drum din lume, Transfăgărăşanul, este închis timp de 8 luni pe an pe o porţiune de 27 de kilometri.

„Nu există un drum în Europa la 2000 de metri care să se închidă”

 „Am luat decizia de a ataca în instanţă CNAIR împreună cu alţi agenţi economici din zonă pentru că nu putem să ajungem la nicio înţelegere cu cei care administrează drumurile naţionale, îşi bat joc efectiv  de drumul acesta, de agenţii economici şi în ultimă instanţă de toţi turiştii care vin să vadă Transfăgărăşanul. Am cerut o chestiune de bun simţ, nimic extraordinar. Sigur că ne-am dori ca Transfăgărăşanul să fie deschis tot anul, dar ne dăm seama că cel puţin acum e cam dificil, deşi nu există un drum în Europa la 2000 de metri ca să se închidă. Doar la peste 2500 de metri se închid şi se deschid maxim la 1 mai. Noi ne-am gîndit că, date fiind situaţia economică a Românie, priorităţile care există la ora actuală, ar putea să fie drumul ăsta deschis cel puţin începând cu 1 mai”, ne-a declarat Dumitru Grecu.

„În cele aproape patru luni în care Transfăgărăşanul este deschis, noi facem 60% din cifra de afaceri dintr-un an. Eu, de bine de rău, am un hotel pe malul lacului Vidraru care funcţionează tot timpul anului. Dar 90% dintre pensiunile din zonă funcţionează doar atunci când este deschis Transfăgărăşanul. În zonă sunt peste 100 de pensiuni. Este un dezastru pentru turism închiderea Transfăgărăşanului timp de opt luni. Dacă ar fi deschis şi în lunile mai şi iunie ar însemna foarte mult pentru turismul din zonă. Şi asta pentru că luna iunie este cea mai frumoasă lună pe Transfărăgărăşan”, mai spune Dumitru Grecu.

Pe Transalpina se circulă din luna mai

Omul de afaceri mai precizează că „dacă Transfăgărăşanul ar fi deschis din mai, toate cele peste o sută de pensiuni ar funcţiona automat două luni în plus. Ar însemna practic o creştere cu minimum 50% a veniturilor. Sunt milioane de euro pierderi din cauză că Transfăgărăşanul este închis opt luni pe an. Şi vorbesc aici atât de pierderi directe, cât şi indirecte: sunt restaurante, sunt mici meşteşuguri, tot felul de activităţi ce depind de circulaţia turistică de pe Transfăgărăşan şi care sunt afectate. Ne dorim ca toţi cei care iubesc Transfăgărăşanul să ia atitudine, astfel încât să obligăm CNAIR, ce este o instituţie a statului, să înceteze batjocura la adresa cetăţenilor şi să lucreze în spiritul rezolvării obiective a tuturor problemelor”.

Cei de la CNAIR motivează deschiderea Transfăgărăşanului pe 30 iunie prin pericolele care apar înainte de această dată.  „Ei spun că nu pot să pună în pericol siguranţa circulaţiei. Asta în condiţiile în care Transfăgărăşanul este cu peste 100 de metri mai mic ca altitudine faţă de Transalpina, ce se deschide la 15 mai. În zona de creastă, unde Transfăgărăşanul este închis, pericolele sunt infinit mai mici decât în Cheile Argeşului, de exemplu, de la cetatea Poienari până la barajul Vidraru”, a mai declarat Dumitru Grecu. În plus, mai spune Grecu, „nu este drum în Europa, la o mai mare altitudine decât Transfăgărăşanul, care să nu fie deschis în luna mai. La ei se poate, la noi, nu”.

Purtătorul de cuvânt am CNAIR – „dincolo de lăcomia şi de dorinţa de câştig trebuie să ne gândim în primul rând la vieţile oamenilor”

Alin Şerbănescu, purtătorul de cuvânt al CNAIR, a declarat, pentru adevarul.ro, legat de solicitările operatorilor de turism: „Transfăgărăşanul nu se deschide de la începutul lunii mai pentru că este la o altitudine mare. Transfăgărăşanul nu este o şosea de uz comun, este o şosea cu un anumit specific, ce poate fi deschis în condiţii de siguranţă doar în anumite perioade. Eu înţeleg dorinţa acelor operatori de turism, dar dincolo de lăcomia şi de dorinţa de câştig trebuie să ne gândim în primul rând la vieţile oamenilor”.

Despre variantele tehnice pentru o deschidere mai devreme a Transfăgărăşanului, Alin Şerbănescu spune că „acestea sunt foarte puţine. Avem în plan o expertiză legată de Transfăgărăşan. Trebuie să ţinem cont de situaţia reală a reliefului. Nu putem să ne apucăm să dinamităm munţii şi să punem munţi de beton. Ce să consolidăm? Muntele pe care curge apă şi care se fisurează de la infiltraţii şi iarna îngheaţă şi primăvara se dezgheaţă şi cad stânci? E ca şi cum ne-am propune să secăm Marea Neagră. Domnii operatori de turism să îşi adapteze afacerea la realităţile zonei şi ale naturii. Singurele variante sunt cele cu copertine. Dar nu putem să umplem Transfăgărăşanul de copertine, am afecta peisajul. Noi facem tot ce putem, dar nu putem să forţăm natura. E absurd ce spun ei. În aceeaşi logică am putea să cerem să încălzim Marea Neagră în ianuarie şi să facem plajă ca vara”.

„Este incredibil de câtă aroganță si infatuare dau dovadă reprezentanții CNAIR!”

„Acest individ ar trebui demis imediat pentru atitudinea lui de a cataloga agenţii economici din zonă ca fiind lacomi. Habar nu are despre ce vorbeşte. Lacomi sunt el şi toată conducerea CNAIR, pentru că sunt plătiţi din banii noştri. Este incredibil de câtă aroganță si infatuare dau dovadă reprezentanții CNAIR care apreciază că oamenii de afaceri din turism dau dovadă de LĂCOMIE atunci cand solicită ca Transfăgărășanul sa fie deschis minim 6 luni pe an... NU, în nici un caz nu e vorba de lăcomie, e vorba de SUPRAVIEȚUIREA agenților economici din turism dar mai ales de imaginea pângarită a României în ochii zecilor de mii de turiști străini care vin sa viziteze celebrul drum Transfăgărășan în cea mai frumoasă perioadă din an -primăvara - și nu înțeleg de ce acesta este închis atunci când niciun alt drum nu mai este închis undeva în lume. Am cerut doar două luni în plus de acces pe Transfăgărășan și nu deschiderea permanentă a acestuia pentru că salvamontiștii și experții meteo care își desfășoară activitatea în zonă confirmă dispariția pericolelor legate de avalanșe începând cu mijlocul lunii aprilie. Deși civilizația a ajuns în mileniul 3 la o dezvoltare științifică si tehnologică fără precedent, CNAIR a rămas în epoca feudală iar LĂCOMIA este atributul conducatorilor acestei instituții a statului care sunt plătiți cu salarii exorbitante de către toți românii, inclusiv de cei care au afaceri în zonă şi care finanțează din surse proprii promovarea Transfăgărășanului și implicit a României. Da, această instituţie a statului român este o rușine națională și ar trebui ca toți românii să acționeze CNAIR în instanță pentru multitudinea de nereguli pe care le păstorește pe banii românilor”, îi răspunde Dumitru Grecu purtătorului de cuvânt al CNAIR.

De asemenea, el spune procesul intentat în luna mai este doar primul dintr-o lungă serie. Peste 10 acţiuni vor fi introduse de oamenii de afaceri din turismul argeşean, iar CNAIR trebuie să se pregătească pentru ele.

 

Hits: 648

Leave your comments

0 / 800 Character restriction
Your text should be in between 10-800 characters

Comments