Ceasul gării va fi reparat. Sub el, zidul se dărâmă încet dar sigur.

Category: Social Published: Wednesday, 20 June 2018 Written by Interes argesean

Un reparator de ceasuri din Bucureşti, Robert Bogdan Mihalcea, prieten cu primarul Constantin Panţurescu, va face ceea ce proprietarul Gării Curtea de Argeş, CFR, nu vrea să facă de aproape 30 de ani încoace. Bucureşteanul încearcă să schimbe imaginea Gării reparând ceasul vechi de o sută de ani. Mihalcea, proprietar al unui atelier de reparat ceasuri, a luat ceasul Paul Garnier de pe zidul exterior al Gării şi l-a dus la reparat, urmând ca într-o lună să fie adus înapoi, reparat şi recondiţionat.

„Este un procedeu complex. Trebuie curăţat şi reparat, iar dacă mecanismele lipssec trebuie înlocuite cu altele. La final, ceasul va arăta ca acum o sută de ani, când a fost făcut şi va funcţiona impecabil”, ne-a spus Robert Mihalcea. Ca să-i ia de pe peretele Gării, însă, a fost o întreagă tevatură. Îi trebuiau hârtii, aprobări de la şefii şi şefuleţii din CFR, Regionala Craiova, etc. Pe principiul – nicio fapt bună nu rămâne nepedepsită – angajaţii CFR, care nu voiau să-şi piardă serviciul şi nici bunăvoinţa şefilor, i-au dat voie să-l ia după multe discuţii şi solicitări de toate felurile.

Ceasul Paul Garnier are peste o sută de ani, şi este valoros, ceasornicarul Paul Garnier, care a trăit între 1801 – 1870, fiind renumit pentru dotarea tuturor gărilor din Franța cu ceasuri de stație. În zilele noastre, aceste ceasuri sunt colecționate. Paul Garnier și-a donat toată colecția de ceasuri și ceasuri  Muzeului  Luvru, în acest muzeu existând o cameră careîi  poartă numele. Din păcate, reparaţia preţiosului ceas este singura veste bună legată de Gara Regală Curtea de Argeş.

Sub mesh, ruină

Din decembrie, 2017, de când a avut loc înmormântarea Regelui Mihai I la Necropola de la Curtea de Argeş, iar sicriul a fost adus cu trenul până la Gară, aceasta este învelită în mesh. Decolorat şi pe alocuri rupt, învelitoarea nu va mai putea ascunde mult timp starea deplorabilă în care monumentul se află. Zidurile se prăbuşesc, iar bucăţile de tencuială nu se văd pentru că sunt sub mesh, căci altfel s-ar umple trotuarele şi peronul cu ele. Sala de aşteptare e încuiată, şinele sunt cotropite de iarbă, iar câteva capre legate de gât şi păzite de o femeie pasc buruienile. Imaginea e dezolantă.

În urma semnalelor trase de presă şi de mulţi dinrte cei care au ajuns la Gară mai ales în perioada în care se vorbea despre faptul că trenul regal îl va aduce pe Rege pe ultimul său drum la Curtea de Argeş, proprietarii au încercat să facă ceva cu degradarea monumentului. Astfel, Compania Naţională de Căi Ferate CFR SA anunţa pe 1 noiembrie licitaţia pentru „Reparaţii, reabilitare şi restaurare clădire călători din staţia CF Curtea de Argeş (expertiză şi DALI – clădire monument istoric)”. Potrivit anunţului publicat pe Sistemul Electronic de Achiziţii Publice (SEAP), termenul limită pentru primirea ofertelor sau a cererilor de participare a fost 4 decembrie 2017, iar valoarea estimată a lucrărilor, 65.000 de lei. 29 decembrie a fost data limită de evaluare a ofertelor, numai că nu a fost depusă niciuna, iar licitaţia a fost anulată pentru că „la data limită de depunere ofertă nu exista niciun ofertant înscris care a depus ofertă de preţ”, conform SEAP. Aceasta a fost prima şi ultima încercare de a face ceva pentru Gara Regală, în afara cheltuirii unor zeci de mii de lei pentru repararea WC-ului public şi apoi închiderea lui.

Inaugurată în 1898

Gara din Curtea de Argeş a fost inaugurată pe 27 noiembrie 1898, dată la care a avut loc punerea în circulaţie a căii ferate Piteşti-Curtea de Argeş, având lungimea de 38,4 kilometri. A fost construită în mai puţin de unsprezece luni, la cererea Regelui Carol I, după planurile cunoscutului arhitect francez Andre Lecomte de Nouy, acelaşi care restaurase Mănăstirea Curtea de Argeş. Coordonatorul întregului ansamblu de lucrări feroviare din zonă a fost eminentul inginer Elie Radu. Clădirea Gării din Curtea de Argeş a fost declarată monument de arhitectură, având un design care o face să fie unică în România. Gara a fost înfiinţată cu scopul de a înlesni deplasarea membrilor familiei regale la Mănăstirea Curtea de Argeş, după alegerea acesteia de către Regele Carol I drept necropolă regală. A primit supranumele de „Gară Regală”, pentru că toţi suveranii României înmormântaţi la Curtea de Argeş au fost aduşi în oraş cu trenul.

Probabil că ultimul moment important pentru Gară a fost trecerea sicriului Regelui Mihai prin sala de aşteptare, în decembrie anul trecut. De acum încolo, după cum merg lucrurile, ruina pare sigură, în ciuda ceasului reparat.

Hits: 1091

Leave your comments

0 / 800 Character restriction
Your text should be in between 10-800 characters

Comments