În 1989 Gara Curtea de Argeş avea 95 de lucrători, acum mai are 1

Category: Social Published: Tuesday, 31 October 2017 Written by Interes argesean

Clădirea stă să se dărâme, candelabrul de cristal care lumina sala de aşteptare a fost transferat la Regionala CFR Craiova, iar ceasul Paul Garnier, asemănător celui din Gara Centrală din Paris, nu mai funcţionează

 

Deputatul Dănuţ Bica a adresat săptămâna trecută o interpelare ministrului Transportului în legătură cu gara din Curtea de Argeş. În prezent Gara se află în subordinea Regionalei CFR Craiova, traseele fiind atribuite prin licitaţie diferiţilor operatori, şi este funcţională, la un nivel foarte redus, doar pentru transportul de persoane. (…) Această clădire, care are o simbolistică specială atât pentru municipiul Curtea de Argeş cât şi pentru istoria ţării noastre, din cauza neglijenţei autorităţilor se găseşte într-o avansată stare de degradare. Tencuiala de pe pereţi este în multe locuri căzută, plouă prin acoperiş, ceasul Paul Garnier amplasat pe faţada dinspre peroane, asemănător celui din Gara Centrală din Paris, nu mai funcţionează, maiestuosul candelabru de cristal care lumina sala de aşteptare, încăpere în care se ţineau odinioară cele mai frumoase baluri ale acelor vremuri, a fost transferat la Regionala CFR Craiova, Gara din Curtea de Argeş pierzând astfel un element decorativ excepţional, o mărturie a unei epocii unice în istoria ţării, cea a Regalităţii.

În acest context, este imperios necesară efectuarea lucrărilor de reabilitare, astfel încât Gara Regală din Curtea de Argeş, singurul Oraş Regal din România, să reintre în marele circuit feroviar dar şi în cel turistic. A fost depusă o documentaţie pentru renovarea ei, însă, până acum, au fost executate reparaţii doar la toaletă. Primăria municipiului Curtea de Argeş a trimis în ultimii doi ani documentaţii la SNCFR, solicitând ca Gara să-i fie dată în administrare, cu asigurarea de a păstra destinaţia clădirii, dar şi cu promisiunea refacerii ei. Răspunsul a fost că pentru acest transfer este necesară o hotărâre de guvern care, din păcate, nu a fost adoptată nici până în ziua de astăzi”, îi scrie deputatul Bica ministrului. Transporturilor, Felix Stroe. Având în vedere Centenarul Merii Uniri de la 1918, Bica îl întreabă pe ministru dacă se regăseşte între prioritătile mandatului” său şi reabilitarea acestui important obiectiv de infrastructură feroviară, care sunt termenele prevăzute pentru finalizarea lucrărilor” şi dacă are în vedere posibilitatea transmiterii administrării clădirii către Consiliul Local al municipiului Curtea de Argeş”.

Gară unică în Europa

Deputatul liberal Dănuţ Bica îl informează pe ministru că Gara din Curtea de Argeş a fost inaugurată pe 27 noiembrie 1898, dată la care a avut loc punerea în circulaţie a căii ferate Piteşti-Curtea de Argeş, având lungimea de 38,4 kilometri. A fost construită în mai puţin de unsprezece luni, la cererea Regelui Carol I, după planurile cunoscutului arhitect francez Andre Lecomte de Nouy, acelaşi care restaurase Mănăstirea Curtea de Argeş. Coordonatorul întregului ansamblu de lucrări feroviare din zonă (linia Piteşti - Curtea de Argeş, superbele gări din Bascov, Merişani, Băiculeşi, Curtea de Argeş şi alte elemente de construcţie specifice) a fost eminentul inginer Elie Radu, un adevărat artizan al Căilor Ferate Române, care, în întreaga sa activitate, a proiectat mai mult de 650 km de cale feratä, poduri, viaducte etc.

Clădirea Gării din Curtea de Argeş a fost declarată monument de arhitectură, având un design care o face să fie unică în România. Este o construcţie extrem de frumoasă, realizată după un model original francez combinat cu elemente în stil neoromânesc, dar împodobitä cu decoraţiuni care duc cu gândul la palatele din Andaluzia.

Gara a fost înfiinţată cu scopul de a înlesni deplasarea membrilor familiei regale la Mănăstirea Curtea de Argeş, după alegerea acesteia de către Regele Carol I drept necropolă regală. A primit supranumele de „Gară Regală”, pentru că toţi suveranii României înmormântaţi la Curtea de Argeş au fost aduşi în oraş cu trenul.

În perioada premergătoare anului 1989, din Gara Curtea de Argeş care era deservită de 95 salariaţi, se expediau circa 40.000 de tone de mărfuri şi plecau 40-4.5000 de călători lunar.

Acum, mai are un singur angajat, trenurile de persoane sunt rare, iar cele de mărfuri nu mai sunt deloc.

 

 

Hits: 1978

Leave your comments

0 / 800 Character restriction
Your text should be in between 10-800 characters

Comments (1)