Deputatul Dănuţ Bica – „Vor mai trece încă mulţi ani până când autostrada Piteşti –Sibiu va fi construită!”

Category: Politic Published: Thursday, 12 April 2018 Written by Interes argesean

Dănuţ Bica, deputat PNL, avertizează asupra faptului că finanţarea europeană pentru tronsonul Piteşti-Sibiu al autostrăzii A1 este aproape pierdută, cu cinci ani înainte de termenul limită până la care pot fi accesați banii aferenți perioadei de programare 2014-2020 

Deputatul PNL de Argeş Dănuţ Bica acuză în termeni foarte duri incompetenţa şi reaua-voinţă dovedite de miniştrii din Guvernele PSD-ALDE în privinţa realizării celei mai aşteptate autostrăzi din România, Piteşti-Sibiu, parte importantă a Coridorului IV Pan-European, deoarece proiectul bate pasul pe loc de ani de zile, iar studiile de fezabilitate care au fost elaborate nu respectă normativele europene referitoare la calitatea lucrărilor şi protecția mediului:

,,Au trecut deja 80 de ani de când inginerul Mihail Manolescu a prezentat primul proiect ingineresc bine documentat şi profesionist elaborat, prin care demonstra necesitatea construirii unui drum modern, de mare viteză, care să traverseze Carpaţii de la Piteşti către Sibiu, să aducă Muntenia mai aproape de fluxurile comerciale din Transilvania şi, implicit, să lege România de Europa Occidentală. Oricine va compara planurile inginerului Manolescu din 1938 cu studiile elaborate de IPTANA (Institutul de Proiectări pentru Transporturi Auto, Navale şi Aeriene) în anii ’60, dar şi cu Master Planul General de Transport al României, document strategic aprobat de Guvern în luna septembrie 2016, va avea o adevărată revelaţie constatând că nu există decât mici deosebiri, nu de fond, nu de traseu, ci de detaliu, dar şi acelea nerelevante, între variantele propuse prin respectivele documente pentru realizarea tronsonului Piteşti-Sibiu al autostrăzii A1. 

Din păcate, se pare că vor mai trece încă mulţi ani până când cea mai aşteptată autostradă din ţara noastră va fi construită. Acest lucru se întâmplă din cauza faptului că România a avut parte în ultimii ani de miniştri ai Transporturilor care s-au întrecut în incompetență şi rea-voință, care au promis marea cu sarea, iar până astăzi nici măcar studiile de fezabilitate nu au reușit să le finalizeze. 

În cadrul Guvernului Dragnea 3 ne-am pricopsit cu un ministru al Transporturilor care se străduiește să îi întreacă pe toţi predecesorii săi în nepricepere şi aroganţă. La început de mandat se ţinea de glume proaste şi răspundea zeflemitor la întrebarea unui jurnalist, afirmând că ,,lucrările de infrastructură se vor termina .... atunci când se vor finaliza”! Tot domnia sa spunea că nu se va deranja să meargă pe şantiere ca să verifice stadiul lucrărilor, deoarece un minut din programul unui ministru este mult prea valoros pentru a fi pierdut pe teren. Zilele trecute, crezând că ne dă o veste bună, declara că vom vedea primele utilaje lucrând pe şantierul autostrăzii Piteşti-Sibiu undeva prin anul 2020, adică peste vreo 2 ani. Cu astfel de înfăptuiri ,,mărețe”, sunt ferm convins că domnul Lucian Șova nu va avea nici cea mai mică șansă de a mai fi ministru prea mult timp, iar Guvernul din care face parte va reprezenta în anul 2020 doar o pagină de tristă amintire din istoria recentă a României. 

În ceea ce privește realizarea tronsonului Piteşti-Sibiu al autostrăzii A1, m-aş fi aşteptat ca actualul ministru al Transporturilor, odată instalat în funcție, să clarifice de urgență problema studiilor de fezabilitate, încă neterminate, deşi au fost plătite regeşte, cu mormane de bani, în mai multe rânduri. În luna august a anului 2017, Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) a reziliat contractul pentru revizuirea studiului de fezabilitate, deoarece firmele câștigătoare nu furnizaseră studiile de fezabilitate decât pentru loturile 1 și 5, loturi de capete, care au fost cel mai simplu de executat. Pentru loturile 2, 3 și 4, președintele CNAIR a declarat că studiile vor fi elaborate chiar de companie, având ca suport vechile documentații întocmite de IPTANA, numai că el pare a nu şti că acest institut nu lucra la acea vreme în concordanţă cu rigorile tehnice actuale, ci la alte standarde, care astăzi nu mai sunt conforme. În acest context, se poate înțelege că Ministerul Transporturilor și CNAIR nu au luat în considerație observațiile formulate de către consultantul JASPERS, organism ce reprezintă Comisia Europeană, BEI și BERD, care a semnalat că vechile studii nu sunt bune, având deficienţe majore, din cauza forajelor geotehnice necorespunzătoare şi insuficiente, cum nu au ținut cont nici de avertismentul doamnei comisar european Corina Crețu, referitor la necesitatea obținerii, anterior lansării procedurii de licitație pentru loturile 1 și 5, a acordului de mediu. 

Această atitudine s-ar putea să determine Comisia Europeană să sisteze finanţarea proiectului. Dar credeţi că îi pasă domnului ministru Lucian Şova de această situație, sau de faptul că lucrările de infrastructură rutieră realizate în România sunt cele mai scumpe din Uniunea Europeană, cele mai proaste calitativ, motiv pentru care unele tronsoane de autostradă se închid la scurt timp după ce se taie panglica inaugurală? Nu-i pasă, atâta vreme cât de curând l-a numit în funcţia de director al Companiei Naționale de Investiții Rutiere pe Narcis Neaga, ,,expertul” în construirea de autostrăzi cu denivelări şi crăpături.” 

Deputatul Dănuţ Bica avertizează asupra faptului că, din cauza incompetenţei miniştrilor Transporturilor din ultimii ani, finanţarea europeană pentru realizarea tronsonului Piteşti-Sibiu al autostrăzii A1 este pe jumătate pierdută: 

,,Noi, românii, avem multe zicale populare înţelepte, dintre care aceea care spune că «gura păcătosului adevăr grăieşte» i se potrivește perfect actualului ministru al Transporturilor, Lucian Şova. Fără a sta prea mult pe gânduri, acesta a promis că lucrările de execuție la tronsonul Piteşti-Sibiu al Autostrăzii A1 vor începe probabil în anul 2020. Oare să fi uitat că acest obiectiv de investiții beneficiază de finanțare nerambursabilă prin Programul Operațional Infrastructura Mare (POIM) şi 2020 este ultimul an al perioadei de programare 2014-2020? Iar dacă domnul ministru chiar s-ar ține de cuvânt şi lucrările ar demara în anul 2020, când s-ar finaliza acestea şi cum s-ar mai putea încadra în perioada respectivă pentru a se conforma condițiilor de finanțare?

Luând ca exemplu realizarea lotului 4, pentru care proiectarea va dura 16 luni, iar execuția 44 de luni, chiar dacă am presupune că lucrările vor începe în anul 2020, acestea s-ar termina prin anul 2025, dacă nu vor interveni şi amânările, care la noi aproape că reprezintă o regulă. Perioada de finalizare de 60 de luni va excede în acest caz termenului maxim până la care se pot utiliza fondurile europene din actualul exerciţiu financiar, care ar putea fi 31 decembrie 2023, în condițiile în care vom beneficia de extinderea perioadei conform regulii n+3 de utilizare a fondurilor europene. Se demonstrează astfel că termenul de finalizare asumat de CNAIR pentru întreaga investiție, anul 2021, este imposibil de respectat şi, cu 5 ani înainte, am ajuns să ştim deja că vom pierde fondurile europene destinate construcției acestei autostrăzi! "


Departamentul de comunicare al PNL Argeş

 

Hits: 594

Leave your comments

0 / 800 Character restriction
Your text should be in between 10-800 characters

Comments