Te informam ca site-ul nostru foloseste cookie-uri, iar prin navigarea pe site iti exprimi acordul asupra folosirii acestora. 

Cum funcționează anvelopele de iarnă? Ce NU știu încă șoferii români!

Category: Fapt divers Published: Monday, 23 December 2019 Written by Interes argesean

Pentru ochiul neformat, o anvelopă de vară s-ar putea să nu arate prea diferit față de structura anvelopelor de iarnă, dar există o tehnologie reală în spatele proiectării acestora. De fapt, fiecare anvelopă de iarnă are o serie de caracteristici care îi dau proprietățile specifice și nu toate sunt la fel de vizibile, însă sunt create pentru ca mașina ta să fie în siguranță.

Inginerii au petrecut ani de zile determinând modul în care diferite structuri oferă șoferilor o mai mare siguranță pe gheață, zăpadă și la temperaturi scăzute. În țările nordice, mulți șoferi se bazează pe anvelopele de iarnă. Dar cum te ajută ele să circuli în siguranță?

Anvelopele de iarnă trebuie să rămână moi și flexibile, astfel încât să poată avea aderență pe drum chiar și la temperaturi scăzute. Când termometrul atinge 7 grade Celsius, anvelopele de vară devin dure și își pierd eficacitatea, astfel riscul unei accidentări crește.

Anvelopele de iarnă, însă, sunt fabricate dintr-un compus mai moale și conțin mai mult cauciuc decât cele de vară. Spre deosebire de un puc de hochei dur care ar aluneca peste gheață, cauciucurile flexibile se îndoaie, se mulează și prind zăpada ca tălpile unor bocanci pentru drumeții. De asemenea, conțin un material asemănător nisipului și oferă cauciucului o margine care prinde zăpada alunecoasă.

Unele modele sunt, de asemenea, încorporate cu alte structuri precum lanțuri auto de zăpadă de la Anvelope-Oferte, pentru a conduce pe gheață sau pe zăpadă mare, dar mulți șoferi neglijează acest aspect pe un drum alunecos. Un plus de siguranță cu lanțurile auto asigură rulajul pe un drum acoperit de gheață și previne situațiile periculoase.

Există, la nivelul anvelopelor, striații care asigură un rulaj pe zăpadă și o priză bună asupra solului. Anvelopele de iarnă au mii de astfel de striații în cauciuc și asigură tracțiunea de care ai nevoie chiar și pe timpul unor condiții meteo nefavorabile. Pe o anvelopă de vară, zăpada acoperă aceste canale și creează o suprafață uniformă, alunecoasă, nesigură pentru drumurile de iarnă.

Anvelopele de iarnă au un aspect mai pronunțat, datorită designului suprafeței de rulare. Producătorii au o gamă largă de modele, fiecare dintre ele fiind menită să îți ofere mai multă tracțiune prin împiedicarea alunecării, astfel încât să poțifrâna și conduce în plină siguranță.

Atunci când o anvelopă rulează pe zăpadă sau gheață, ea topește stratul superior, creând o peliculă subțire de apă (același fenomen care apare când o patină glisează pe un patinoar). Acesta este motivul pentru care anvelopele de iarnă sunt acoperite cu zimți care îndepărtează, permițând ca anvelopa să rămână în contact cu suprafața de sub ea.

Tracțiunea integrală te ajută să accelerezi, nu să frânezi. Pe suprafețele alunecoase, vehiculele cu patru roți motrice pot accelera mai bine decât cele cu tracțiune pe două roți. Dar capacitățile lor de viraj și frânare sunt puțin diferite decât un model cu două roți. Când încerci să oprești sau să iei o curbă, limitele sunt determinate de capacitățile de tracțiune ale anvelopelor, nu de tracțiunea mașinii.

Acestea fiind spuse, iată câteva secrete care stau la baza tehnologiei anvelopelor de iarnă. Asigură-te că ești pregătit de sezonul rece și nu te baza pe vremea de afară - gheața de obicei este invizibilă și este mai bine să previi un pericol!

Sursă foto: shutterstock.com

 

Hits: 294

Leave your comments

0 / 800 Character restriction
Your text should be in between 10-800 characters

Comments