Calea ferată Vâlcele – Râmnicu Vâlcea, prioritate din 1862

Category: Fapt divers Published: Tuesday, 13 February 2018 Written by Interes argesean

Lucrările au fost oprite în 1989, când mai era de muncă doar o lună până la finalizare

De atunci şi până acum fiecare ministru al Transporturilor a promis că lucrările vor fi reluate iar calea ferată va deveni funcţională

„Necesitatea construirii liniei de cale ferată care leagă localităţile Vâlcele, din județul Argeș, şi Râmnicu  Vâlcea a fost evocată pentru  prima data în raportul  pe care  D.I. Manovici l-a prezentat la 16 iunie 1862 în Camera Deputaţilor. Proiectul s-a regăsit ulterior în programele naționale de dezvoltare din anii 1919, 1920, 1922 §i 1927. Primii pași concreţi în realizarea acesteia au fost făcuţi în anul 1949, când au început studiile în teren, iar construcția efectivă a demarat în 1979”, potrivit deputatului liberal Dănuţ Bica.

În interpelarea pe care a adresat-o noului ministru al Transporturilor, deputatul argeşean mai scrie – „lnvestiţie de mare importanţă economică, dar şi strategică pentru România, având o lungime de 39 km, calea ferată Vâlcele-Râmnicu Vâlcea a fost proiectată cu scopul de a se realiza o legătură feroviară rapidă pe traseul București-Pitești-Râmnicu Vâlcea-Sibiu, creându-se o rută altemativă la cea de pe Valea Prahovei. Prin finalizarea acestui important obiectiv de infrastructură feroviară, care face legătură între liniile de cale ferată Piteşti- Curtea de Argeș şi Râmnicu Vâlcea-Sibiu, s-ar scurta de fapt traseul București-Sibiu cu 126 kilometri faţă de ruta actuală Pitești-Piatra Olt, iar legătura între provinciile istorice Muntenia și Transilvania s-ar face mai rapid și mai eficient, prin traversarea Munților Carpaţi la o atitudine de doar 420 metri, spre deosebire de atitudinea de traversare de 1050 metri de la Predeal”.

Argeşenii ştiu că lucrările de construcţie au fost oprite în anul 1989, în condițiile în care acestea erau aproape terminate. Fuseseră realizate trei viaducte mari, dintre care cel peste Valea Topologului este cel mai mare din ţară (1440 în lungime, 50 m înălțime), precum şi alte şase viaducte mai mici, două poduri peste râurile Argeș şi Olt, două tuneluri, cel mai lung având 2,25 km, 165 podeţe, 30 milioane metri cubi de terasamente, 39 kilometri cale de rulare şi cele 4 staţii ale traseului, rămânând de finalizat doar lucrările de telefonie. După 10 ani de muncă,  mai era nevoie  de mai puțin de  o lună pentru  darea efectivă  în funcţiune, dar schimbările politice şi sociale postrevoluţionare au amânat finalizarea acestui important tronson de cale ferată.

În Mersul trenurilor din 1990 ruta era deschisă

Ruta Vâlcele-Râmnicu Vâlcea a figurat totuşi în ediția 1990-1991 a „Mersului trenurilor”, singura perioadă când acest traseu a fost deschis oficial, trenurile circulând însă cu ordin special, în regim de viteză redusă. Ploile abundente, urmate de alunecările masive de teren din anul 1991, şi nepăsarea guvemaţilor au condus la oprirea completă a traficului, linia respectivă fiind scoasă definitiv din uz.

Între timp, aceasta a fost practic dezafectată. ŞineIe şi traversele au fost scoase, terasamentele şi lucrările aferente s-au degradat, gara din satul Vâlcele, de la intersecţia cu linia Piteşti-Curtea de Argeș, construită special pentru acest obiectiv, a ajuns o ruină.

Deputatul Dănuţ Bica îi solicită ministrului să-i comunice  dacă între priorităţile mandatului său se regăsesc „finalizarea şi punerea în funcţiune a acestui obiectiv de investiţii şi, în cazul în care răspunsul va fi afirmativ, care sunt termenele calendaristice prevăzute  pentru proiectare şi execuție”.

Hits: 2058

Leave your comments

0 / 800 Character restriction
Your text should be in between 10-800 characters

Comments